Nyt fra maskinafdelingen #03-10 18/01
Jan fik i lørdags bl.a. udskiftet 40 Amp. til en 70 Amp. automatsikring, så nu kan M24 igen starte. Et større hold arbejdede så videre med D13. Revers-gearstangen med medfølgende kardanled blev monteret. En ny trækstang til bremsetrækket blev fremstillet. Carsten tilpassede med koldsaven hjørneforstærkningerne, der var blevet for korte
Nyt fra Maskinafdelingen #54-09 28/12-09
Kenneth A. og Lars gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Det blev til en færdig indervæg og loft rundt kabinen. Gulvet er klart. Jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; der blev boret mange huller – men de bliver nok ikke færdige før til næste år. På D13 fremstår motoren nu
Julehygge 21/12-09:
Kenneth A. og Lars gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Vi andre spiste ævleskiver og drak en dejlig varm gløgg og så gode togfilm. Rigtig julehygge for tog tosser som os!
Nyt fra Maskinafdelingen #51-09 30/11-09
Carsten, Morten og Bjarne gik videre med M23: endelig var den bestilte snittap til 24mm fingevind ankommet 1 måned efter bestillingen. Med den kunne gevindene i rammen blive skåret op. Med Lars´s nyfremstillede bolt blev bagakslens bundstykke derefter fastgjort. Så blev der hældt 15 l gearolie på gearkassen igen, så
Nyt fra bygningsafdelingen #38a-09 19/9-09
– At heldet kunne vare ved!? Også denne lørdag skinnede solen fra en blå himmel og gav ekstra god grund til at få sved på panden. Opgaverne var ellers rigelige nok til at frembringe svedige mandfolk! Arbejdstoget afgik 9:30 fra Gården, medbringende vandtankene, der tilsyneladende ikke kan stå uforstyrret på
Nyt fra bygningsafdelingen #37a-09 12/9-09
Så kom vi endelig i gang med byggeriet af den nye vognhal på Brandhøj. Som et godt varsel skinnede solen og ofte var himlen også helt blå! Jeg havde den fine tjans at køre materieltoget mellem Gården og byggepladsen og fik derfor set med hvilken flid der blev arbejdet begge
Lørdagsnyt 28/3-09 v/ Lars
I lørdags, og især i går mandag – snurrede det hele bare rundt. Og efter sidste finjustering (med rådgivende deltagelse, v. O. Bredberg, forbedredes resultatet som det her ses:), blev resultatet som ønsket. 10 hjul blev færdigt, og nu kan man se en ende på det:Endnu et sjældent billede lykkedes
Nyt fra maskinafdelingen #04-09 26/01
Sidste nummer af ”Nyt fra Mafd” udeblev, men der blev da arbejdet alligevel; dog ikke fra min side da jeg først dukkede op sent. Jan fik lørdag og mandag fremstillet ”pufferplanker” – afstandsstykker af træ til pufferanslagene for at kompensere for den nu manglende bredde. Sidste mandag fik Per Børge
Nyt fra maskinafdelingen #01-09 03/01 – lørdagsudgaven:
Godt nytår, herfra årets første lørdags-udgave! Dagen startede – straks efter, og samtidigt med indtagelse – af kaffen, med at hjælpe Kenneth med gravemaskine-bremseudluftning og hjulmontering. Herefter, var der herfra fokus på 11 kw-drejebænken:(Den store drejebænk i værkstedsremisen. – Her skal nye vognhjul drejes, pga. tilstedeværelse af forstætterslæde-tilspænding) Overdelen på