Nyt fra værkstedet 4/2-17
Lars og jeg var mødt tidligt ind, da vi havde aftalt med Steffen, at de godt kunne transportere den Frichs-motor, der i mange år har stået i pallereolen i hjørnet af værkstedet, til Brandhøj. Det gik så stærkt med at få trukket den frem og læsset den, at jeg ikke
Torsdagsfilmen #97: HVB og maskinafdelingen
HVB og maskinafdelingen: The movie Thomas filmer i maskinafdelingen en mandag aften, hvor bl.a. M4 skal til at skilles ad En dag i starten af november sidste år modtog vi følgende besked i vores ibk-mailboks: Emne: lille film Besked: Kære entusiaster v vesterbanen. Jeg er fotograf og jeg er i gang med
Nyt fra maskinafdelingen #05-17 30/01:
Mandag forsatte adskillelsen af Bur-Wain motoren,hvor bl.a. ventiler blev udtaget af topstykke for eftersyn af begge parters tætningsflader. Ventiler i fikstur med behørig opmærkning Bundkar, brændstoffilter og spaltefilter afmonteredes ligeledes. Bundkar og spaltefilter renset 8 mand var forbi Hhg denne aften /LLZ
Nyt fra Bafd 28-1-2017
Lørdag var der godt med aktivitet i både bane- og maskinafdelingen. Peter har allerede skrevet et blogindlæg om aktiviteterne i de opvarmede værksteder, så her er lidt om arbejdet udendørs på en kold, men flot januar-dag. Dagen startede med lokalisering af en vandpumpe til en Frichs motor i en af de
Nyt fra maskinafdelingen 28/1-17
Bo og jeg fik i dag monteret spilddamprørene på Vildmosemaskinen. Derudover fik vi også nået at tilpasse inddækningspladerne omkring spildamprørene på røgkammeret. I mens fik Carsten monteret en lus hvor kæden har stødt på u-jernet på T1. Et kik ind i røgkammeret på Vildmosen efter spilddamprørene er blevet monteret. Inddækningerne
Torsdagsbilledet #96
Disse Torsdagsbilleder er fundet på det store internet. Det er fotos fra længe før nogen end havde tænk tanken “Hedeland” Det er fra tiden da hele området stadig var i niveau, bortset fra Lergraven i baggrunden, bag Axels hus. Nu ligger der en plantage, vi har et trinbræt liggende, overkørslen
Nyt fra maskinafdelingen #04-17 23/01:
Bundkaret er kommet af og stemplerne tages ud for besigtigelse Motoren til M4 er nu flyttet til motorværkstedet, hvor der ud over værktøj, godt lys og god plads også samtidig er varmere. Om det var derfor Niels og jeg havde lokomotivværkstedet helt for os selv, skal være usagt… Motoren fik
Nyt fra Bafd 21-1-2017
Lørdag formiddag blev der afholdt aktivmøder på Hedehusgården for Bane- og Bygningsafdelingen. Årets forslag til arbejdsprogram blev udarbejdet og der blev undervejs drøftet hvordan nogle af visionerne fra torsdagens møde; driftsremise og ombygning af Hedehusgaarden, kunne realiseres. Mellem de to møder og umiddelbart efter det sidste møde fik en lille,
Visionsmøde for IBK/ HVB i Hedehuset den 19. januar
Formanden og sekretæren havde indbudt alle til en medlemsaften, hvor vi ud over at have det hyggeligt også havde opfordret til at indsende egne visioner for de kommende 10 år. Der blev modtaget 8 forslag inden deadline og disse var hængt op rundt i lokalet. Men først blev der budt
Torsdagsbilledet #95
Ligesom vi på HVB har lokomotiver af mange størrelser, har vi også skinner i mange længder. På billedet ses den nok korteste skinne, der nogensinde har ligget i vores spor. I forbindelse med et sporarbejde lige nord for Sølund station i 2008 havde vi brug for at rulle et sæt
Nyt fra maskinafdelingen #03-17 16/01:
Den nye beboer i værkstedet, M4, er allerede blevet adskilt en hel del; Onsdagsholdet havde afmonteret motorhus, tank og andre løsdele. Denne mandag aften gik derfor med at løfte topstykket af. Lokomotivet blev kørt over under portalkranen og da det var afmonteret, så kunne vi let se at der havde
Nyt fra Bafd. 14-1-2017
Bafd 14/1-17 – M22 flyttes til Brh: Denne flotte vinterdag, hvor der mest var sol – men også kom snebyger forbi ,var hovedopgaven at få bugseret M22 ud til opbevaringshallen på Brandhøj. I mandags blev lokomotivet renset og klargjort til henstilling. Først blev der hentet grej så deploriderne kunne placeres
Nyt fra maskinafdelingen #02-17 09/01:
M22 er trukket udenfor for at få en ordentlig omgang med trykluften. En meget sjælden gæst stod klar denne aften. Det var M22, søstermaskine til M23. Mon den nogensinde har været her i værkstedet før? Sat op på deplorider, da den er 785 mm sporvidde, skulle den afrenses før den
Nyt fra Bafd 7-1-2017
Henover julen begyndte vi at flytte rundt på 600 og 785 mm materiellet i vognhallen på Hedehusgården. Denne gang var turen kommet til den tungeste opgave af dem alle, nemlig M22 bygget af Spoorijzer i Delft i 1960. M22 er stort set identisk med M23, men har bevaret den oprindelige vægt