Efter generalforsamlingen…
T1 trukket ud af værkstedet Efter generalforsamlingen i lørdags var vi en større flok, som drog til Gården for at arbejde videre på alle de planer, som nys var blevet vedtaget… En større opgave var at få T1 anbragt på Jørgens store trailer. Den blev derfor transporteret ud til Brandhøj,
Generalforsamlingen 2017 – 4. marts i Hedehuset
Bestyrelsen – sekretæren (der tager billedet) – klar til generalforsamlingen. Formandens beretning afgives for de 27 fremmødte medlemmer Som Industribaneklubbens love foreskriver, så blev der denne lørdag afholdt foreningens årlige generalforsamling. Som vanligt startede den med kaffe og blødt brød, valg af dirigent og derefter formandens beretning. Det var Claus´s
Torsdagsbilledet #101
Tre billeder på en torsdag: Onsdag d. 28. september 1977 var Per Børge på montagearbejde for sit firma i Aalborg, ”i frokostpausen” var han et smut forbi Rørdal Cementfabrik øst for Aalborg hvor man var i gang med at læsse cementfabrikkens to ASEA-lokomotiver på en Ks-vogn. På det første billede
Nyt fra maskinafdelingen #09-17 27/02:
Også denne mandag var Lars og Kenneth P allerede i gang med årets vognvedligeholdelse; turen er nu nået til motorstammens melisvogn – hvor nu også dørene glider frit og ikke længere binder. Ellers får den samme tur som de andre med kontrol af mål for slid, efterspænding over det hele
Nyt fra maskinafdelingen den 25/2-17
I går fik vi nittet de 20 nitter som skulle nittes på T1. 15 af dem skulle være flade på den ene side og de blev efter nitningen slebet med vinkelsliber, så de ser pæne ud. Desuden fik Bo og jeg kigget på tegningen at underdelen af vandstandsarmaturet, som skal
Nyt fra bafd. 25-02-2017
På en lørdag hvor vejret skiftede fra smuk sol og snedækkede spor til regn, rusk og pløre fik vi alligevel udrettet en del i baneafdelingen. Kenneth og Steffen kørte i pendulfart med bil og trailer til en velgører, der havde betænkt os med et fint 4 x 12 m telt,
Torsdagsbilledet #100
I anledning af Torsdagbilledet #100 er det vel passende at bringe T1, der her set på bedding kort før det skal køre indvielsestoget den 21. maj 1977. Her ses T1 i en rød udgave, malet med “overskydende” MY-farve fra DSB. Senere blev den malet grå, som oprindeligt da T1 blev
Nyt fra maskinafdelingen #08-17 20/02:
Lejer og hjul på bogierne tjekkes for slid og smøres op alle vigtige steder. Lars og Kenneth P gik i gang med årets vognvedligeholdelse og fik tjekket bogier, strammet skruer og bolte, samt smurt lejer og andre slidpunkter. De to flittige folk fik gennemgået tre vogne fra motorstammen denne aften. Motorholdet
Nyt fra bafd. 18-2-2017
Som led i forårets svelleudskiftningsprogram tog vi denne dag fat på overkørslen i den sydlige ende af Brandhøj station. Fire mand udgjorde arbejdsholdet og efter afsidning og klargøring af værktøj, satte gravemaskinen skovlen i vejen omkring 11.15. Med gravemaskinen gravede vi os gennem grusvejen ned til svellerne og efter en
Torsdagsbilledet #99
Per Børge overrakte mig forleden en USB med lidt blandede fotos og dagens foto er taget af Per i snevejrsåret 2010, hvor vi kørte juletog med masser af snevejr. På billedet ser man lift og skibakken fuld af folk. Mon ikke også deres nye lift har været i fuld gang i
Nyt fra maskinafdelingen #07-17 13/02:
Alle cylindrene hones, bl.a. for at fjerne de sidste rester af rust. M4 motorholdet havde i onsdags besøg af flinke folk med udvidet kendskab til Bur-Wain motorer, der som en fantastisk gave medbragte en ny toppakning til motoren. Det besøg kommer til at hjælpe istandsættelsen godt på vej. Cylindrene bliver
Nyt fra Bafd 11-02-2017
Mange aktive medlemmer ved HVB har i tidens løb fået en del af deres fyrbødertræning på Hjerl Hedes bane. Klubben medvirkede også aktivt ved banens omsporing fra 700 mm til 785 mm i 1988 og siden har den hvert år befordret mange rejsende fra Mosen til udsigtspunktet ved Flynder sø. Sporet er
Torsdagsbilledet #98
Mens det lige nu sner en lille bitte smule udenfor… M24 leger i sneen – måske en af de sidste gange inden motoren frostskades… vinteren 78/79 Foto: PBJ M24 var i stand til at køre da den kom hjem fra ophuggerfirmaet Petersen & Albeck i 1975, hvortil den var kommet i 1969.
Nyt fra maskinafdelingen #06-17 06/02 – maskinafdelingsmøde:
Motorstativ med M4 motor i behagelig arbejdshøjde. Ventilholder i rensekarret. Som en fin lille overraskelse til aftenens mødedeltagere havde Carsten færdiggjort et motorstativ til motoren fra M4, der nu står i motorværkstedet. Ventilerne er anbragt i det nye rensekar, hvor de afventer rengøring og eftersyn. Der hændte dog ikke noget praktisk
Nyt fra Bafd 4-2-2017
Peter kom først på bloggen og fik beskrevet læsning af en Frichs motor på Hedehusgården lørdag morgen. Vi transporterede den til vognhallen på Brandhøj og efter at de kritiske dele var behandlet med et rustbeskyttelsesmiddel, så fik vi bakset den på plads i pallereolen. Kenneth Petersen har gennem et par år haft placeret en Grimstrup trolje i