Torsdagsbilledet #189
At ingeniører gennem tiden har udvist interesse for HVB kommer næppe bag på nogen. Sidste uges torsdagsbillede var netop fra Ingeniøren. Vi har også lagt særtog til flere forsamlinger af ingeniører og ingeniørfirmaer. Ingeniørforeningen IDA reklamerede tilbage i foråret 1998 for en tur med HVB. Om turen blev til noget
Nyt fra Bafd. 4/11
Lørdagen var vi 3 på Brandhøj hvor opgaverne var at hente pufferplanker med puffere frem til Superfos-lok’et oppe på Hedehusgården:Så ud med lassoen –og Vupti: Og palle-tankenene skulle tømmes: Rørende let Dernæst skulle vægtklodser afmonteres på Pedershåb-lok, til brug på D8 Med det rette værktøj. Opgaven fortsættes, da værktøjet ikke
Nyt fra maskinafdelingen #41-18 29/10:
Efter en meget lang sommer, så begynder vintertemperaturene jo efterhånden at indfinde sig. Denne aften omkring de 4 grader. Så er det herligt, at vi har opvarmede værkstedsfaciliteter – bortset fra i vognhallen, hvor jeg fik malet sidste omgang grønt i førerhuset på Superfos-lokomotivet. Køligt… Niels er klar med delene
Torsdagsbilledet #176
Inden vi skal på en tur med Talyllyn Railway kommer et lille tilbageblik på bygningen af Fem Ege Station i 2003. Billederne er taget med et af mine første digitalkameraer – et Canon Ixus v2. Det blev skiftet ud ret hurtigt. Det holdt ikke til at komme i klemme mellem mit lår og
Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:
Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.
Nyt fra Bafd. 15-09-2018
Denne lørdag markerede starten på efterårets svelleudskiftningskampagne. Sommerkørslen efterlader nu banen til baneafdelingen i en måned, inden efterårskørslen starter. Det er nu en stor del af årets arbejde på strækningen skal gennemføres! Første dag med svelleudskiftning plejer at være en dag, hvor udstyr og mandskab skal finjusteres og div. småting
Sommersæson K18´s sidste plantog den 9. september:
Første tog på sommerens sidste plandag står klar til afgang Sommerens sidste plantog afgik i dejligt roligt vejr og allerede fra morgenstunden blev togene godt fyldt. Om det var fordi det var vejret; at det var sidste dag eller fordi Brandhøjbanen også kørte kan jo være svært at gisne om…
Nyt fra bafd. 08-09-2018
I lunt septembervejr kunne fem mand fra baneafdelingen se frem til en dejlig lørdag på banen. Der var opgaver nok at tage fat på og efter at have rangeret dagens tog sammen, gik turen til Brandhøj. Banevognen sattes af i sporviften, mens fire tipvogne håndrangeredes ind i opbevaringshallen. En anden
Nyt fra bafd. 08-09-2018
I lunt septembervejr kunne fem mand fra baneafdelingen se frem til en dejlig lørdag på banen. Der var opgaver nok at tage fat på og efter at have rangeret dagens tog sammen, gik turen til Brandhøj. Banevognen sattes af i sporviften, mens fire tipvogne håndrangeredes ind i opbevaringshallen. En anden
Nyt fra Mafd. & Bafd uge 24, kombi-version
Lørdag blev slagle-klipning af bevoksning langs banen afsluttet med østsiden. Et knækket spændebånd på slagle-klipperens motorspændte ben for at vi ugen før ikke nåede hele udførelsen af slagle-klipning. Efter fornyelse af de 2 spændbånd var vi klar til fortsættelse af arbejdet: Heldigvis var vi sidste lørdag akkurat nået til perron
Nyt fra Maskinafdelingen #23-18 8/6
En hel hær af Bo’s DSB-kolleger fra Helgoland var inviteret til en tur med damptoget som en beskeden tak for al det værktøj, vi har arvet derfra.Der var sørget for både mad (pølsevogn) og drikke (fri bar!), og solen skinnede fra en skyfri himmel for at gøre turen helt perfekt.Efter
Nyt fra Baneafdelingens hverdags-indsats, 3 på stribe
Hverdagsholdet lagde mandag ud med klargøring til opsamling af de i lørdags udskiftede sveller. Trækbuk flyttedes på vinkeljern, således anbringelse blev vinkelret, med trækstang i skiftets tunger. Tirsdag var vi 4, og fik færdigsamlet sporskiftetrækket og således afsluttet opgaven til fungerende. Derefter blev alle sveller opsamlet og stablet på deployer, og en næsten komplet
Nyt fra Baneafdelingen, lørdag d. 3/2
På programmet stod svelleudskiftning i udtrækssporet. Mens der blev trukket spigre op, blev det hydrauliske lynskifte samlet og testet. Energivognen var meget belejligt let tilgængelig, idet denne pt står oppe i vognhallen Efter frokosten slog vejret om, i sne, men det hindrede ikke arbejdets færdiggørelse. Vi glæder os til næste
Bafd-nyt fra Hverdagsholdet – op til jul
De to seneste dage anvendtes på først indsamling af ca 130 udskiftede sveller, dernæst efterfølgende bortskaffelse deraf. Opsamling startede på Fem Ege, og svellerne stabledes på deployer på Brh. Der rangeres forsigt. Efterfølgende bestiltes container, samme dag som opsamling af ca. et ton forskellige sveller på den lave oplagsplads blev