Nyt fra maskinafdelingen #17-09 6/4-09
Efter lørdagens 2 velafsluttede projekter (se den stolte hjulemand ved siden af 16 færdigdrejede, flotte hjul – Meiningen –kom an!), har Lars kastet sig over et par mindre drejeopgaver, bl.a. at dreje bøsninger til de nye stoppemotorer og en specialbøsning til oliesugerøret fra D13, idet Bjarne og Jan har udtaget
Nyt fra maskinafdelingen #15-09 23/3-09
Et forunderligt syn at se M23 svæve højt over gulvet- uden hjul. Det lille, men energiske fremmødte lørdagshold havde virkelig fået anvendt armmusklerne og præsteret dette løft. Carsten og Morten arbejde videre med hjulsæt og demontering, samt klargøring så de kan sendes i byen for afdrejning. Se på foto -010
Nyt fra maskinafdelingen #13-09 16/3-09, Lars
Nyt fra maskinafdelingen #13-09 16/3-09 er denne gang forfattet af Lars, der samtidig med at passe bænken har nået at tage alle de mange fotos! I mandags fik Carsten udsavet og tilpasset tykkelse på donkraftfod, og påskruet denne. Morten og Carsten fik afmonteret de sidste transmissionsdele mv., således M23 nu
Lars har berettet fra lørdagen 28/2 – her er det:
I lørdags, blev de 4 lokomotivdonkrafte,(til brug for M23), hentet fra vognhal ,kun afbrudt af mindre afsporing, der klaredes med lille lastbil-donkraft. Motor, blev afmonteret på ukrudtsbrænder. Derudover, blev drejeriet kun alvorligt afbrudt, af en så opmærksomhedstiltrækkende begivenhed, at man – for en stund – sgu lige måtte slippe drejebænkshåndtagene;
Nyt fra maskinafdelingen #09-09 23/02
Carsten fik svejset forstærkningspladerne godt fast på slagleklipperen og mens apparatet var i gang, blev den bagerste ramme for bannerømmeren svejst rigtig sammen. Den havde BigRas og jeg delt og kortet af til rammens bredde. Lars har stadig fart på hjul-afdrejningerne og Kenneth bidrog med input undervejs. BigRas tog de
Lørdagsnyt fra Lars
21/2: Lars skrev: I lørdags ankom D13-motoren og Jan, Carsten og jeg fik den transporteret over i værkstedsremisen, hen ved siden af den gamle motor. – Der forestår bl.a. bundkar-ombytning, og ombygning af motorophængsbeslag, forud for motorens endelige montering på rammen. Endnu en aksel nåede sin færdiggørelse hos Bo, –
Nyt fra maskinafdelingen #07-09 09/02
D13 ligner nu endnu mere brugbart jernbanemateriel, idet Per og jeg, sammen med Simon fik monteret alle pufferne, der blev forspændt mod volutfjedrene ved brug af et ”påtrykker”-værktøj fremstillet af gevindstænger og banerømmer-dele. Jan måtte dog omgøre et enkelt af de individuelt tilpassede afstandsstykker af træ for at pufferstokken kunne
Lørdagsnyt fra Lars
07/02: Fra vores udsendte lørdagsreporter er modtaget følgende: Gårdagens arbejde gik ellers i den rigtige retning, = godt fremad: Fik speed’et farten, og derved processen samlet set mærkbart op, ved bl.a. at forøge omdrejninger & tilspænding – 25% samt ved, – primært blot at udregne – bl.a. radiusafdrejnings-instiksmål’et, således korrekt
Nyt fra maskinafdelingen #05-09 02/02
Jan og Per fik monteret alle pufferanslagene med de individuelt tilpassede afstandsstykker af træ. Per Børge havde lørdag drejet og monteret nye noter til bremseklodserne, så nu skal de nye fjedre tilpasses i længden. Denne aften fik BigRas og jeg malet alle pufferdelene med den flotte røde farve, som kunne
Nyt fra maskinafdelingen #03-09 12/01
Som om der ikke har været jul nok, så kommer den næste tid stadig at dreje sig om hjul… Hjuldrejebænken er i gang og det første hjul spændt op (- til lir?) En større skare så til, da Lars tog de første spåner under Bo´s vejledning. 15 andre hjul står
- 1
- 2