Nyt fra maskinafdelingen #46-18 26/11:
På denne første frostkolde arbejdsmandag, hvor graderne pludselig var faldet til de minus 3-4 stykker, så var det lækkert med opvarmede værksteder. Jeg skulle dog ud for at gøre vogne og lokomotiver klar med tjenestekøreplaner og andet og syntes det var koldt! Juletoget kører jo på lørdag, så alt skal
Visionsmøde 20. november 2018
En af Mortens gamle visionstegninger fra klubbens start viser tydeligt at det er muligt at realisere drømme og mere til. Han nåede desværre ikke selv at se dem alle opfyldt, men så må vi andre jo gøre en indsats! Klubbens medlemmer var inviteret til et visionsmøde på Gården for i
Torsdagsbilledet #140
Fra Hjarnes mapper tager vi nu et kig på den 5 og 6. august 1978, hvor der som vanligt arbejdes flittigt. Ikke alene skal der lægges spor ud i Hedeland, stationen på Hedehusgården skal også sporlægges, så der er plads til al det meget materiel, der kommer til klubben i
Hedelands udviklingsplan for 2017-2030 er nu tilgængelig!
HVB nævnes blandt andet på Udviklingsplanens side 32… Der har i de sidste par år været et spændende arbejde i gang med fremtidsplaner for Hedeland. Både kommuner, brugere og borgere har medvirket i arbejdet med planerne, så alle har fået mulighed for at komme med deres ideer og bekymringer.
Nyt fra Bafd 18-11-2016
Dagens primære arbejdsopgave var færdigballastering og understopning af skiftet langs værkstedsremisen. Frosten havde i ugens løb sluppet sit iskolde greb om gruset i ballastvognene og vi fik hurtigt tømt gruset ud i sporet. Mens et hold arbejdede med at fastgøre sporstopperen for enden af sporet, gik et andet hold i
Nyt fra Bafd 20-08-2016
Nu er sommerferien for alvor ovre og dagens arbejdshold bestod af seks mand, der denne dag havde opgaver på Hedehusgården. Peter, Steffen og Lars arbejdede med tilpasningen af et nyt redskab til gravemaskinen. Efter tilpasningen blev der også tid til en afprøvning, der afslørede, at vi kan vente os en
Torsdagsbilledet #57
I sommerheden 1991 blev der bygget et regulært spor under en del af de henstillede lokomotiver vest for spor 3 på Hedehusgård st. De fleste af maskinerne var i sporvidde 785 mm. og havde været hensat på løse sporstumper. Med bygningen af spor 4 blev der nu mulighed for (forsigtigt)
Torsdagsbilledet #56
I sidste uge så vi aktive medlemmer arbejde på sporene foran den store remise. Senere på året var der fremskridt at spore og alle tre spor fra remisen havde nu forbindelse til drejeskiven. M 25 og melisvogn nr. 9 foran den store remise i 1986. Sporene til remisen er stort
Torsdagsbilledet #55
Vi har igennem årene på HVB forbundet mange af vores bygninger med spor. Det har ikke altid været lige let at få sporgeometrien til at passe og af og til har vi også arbejdet med materialer, der kunne have været bedre. Sporarbejde foran den store remise i 1986. Søren Hein
Torsdagsbilledet #54
På HVB har vi i dag relativt gode indendørs værkstedsfaciliteter. Isoleret, tre-sporet værksted med oliefyr, eftersynsgrav, portalkran og betongulv. Opvarmet maskinværksted med drejebænke, filebænke og plads til eftersyn af vores største motorer. Alligevel synes vi ofte, at vi har for lidt plads til alle de opgaver, vi har energi og
Torsdagsbilledet #43
Hvis vi af og til syntes vi har brugt lang tid på at rydde op, kan der være noget om det. Men mon ikke vi alle synes, at Hedehusgården i dag giver vores passagerer et bedre indtryk af vores veteranbane end tidligere? Billedet nedenfor giver et indtryk af forholdene på