Nyt fra maskinafdelingen #08-18 12/02:
Redacteuren iført sikkerhedsudrustning Beduin-style 🙂 Det var simpelthen for koldt og mørkt til at køre Superfos-lokomotivet udenfor, men da der stadig er meget rust og maling at afrense, så blev der forsøgt med en dobbelt støvsugerløsning og presenning rundt førerhuset. Så kunne en del af støvet da holdes lokalt. Så
Torsdagbilledet #6
Carsten er ved at scanne sine gamle dias digitalt, så hvorfor ikke vise et par udvalgte af dem her: Billede 27. Gm 32 I starten af 80erne bakser et større antal medlemmer med at få et diesel-elværk med Bur-Wain motor bakset ind i Gm 32. Ideen var at lave et
Nyt fra maskinafdelingen #35-14 8/9:
Carsten og Mogens havde brugt eftermiddagen på at montere den forreste puffer på M30. Det ser godt ud. Jeg regnede med at jeg så skulle male den, men i stedet ændrede vi planer og tog fat på en anden af opgaverne fra opgavelisten; nemlig at få vognkasse og ramme sat
Nyt fra maskinafdelingen #34-14 1/9 – Maskinafdelingsmøde:
Onsdagsholdet har fået boret klods nr. 2 til brug for puffer til M30 og Carsten fik denne mandag monteret den første tunge ”mellemplade” på lokomotivet. M30 er snart klar med det nye puffertøj, så den kan blive godkendt og sendt i arbejde til Baneafdelingens svelleudskiftningsprojekt. Derefter var der indkaldt til
Nyt fra maskinafdelingen #02-14 13/01:
Vi startede aftenen med lidt rangering, så Da7 måtte ud og vende i snevejret, mens vi byttede rundt mellem deplorider og bogier til brug for transport af rammen til GM32. Således klar, fik jeg malet rammen færdig på undersiden. Vi fik senere vendt den og sat på deploriderne, så bortset
Nyt fra maskinafdelingen #01-14 06/01:
På årets første mandag i Mafd fik vi ordnet lidt praktiske sager; gulvet i værkstedet var fyldt med de kasser vi havde fået med store bolte i tommemål. Vi fik tømt kasserne for støv, afvasket og sorteret indholdet i dem og båret dem op på bolt-lageret. Så kunne vi gå
Nyt fra maskinafdelingen #36-13 25/11:
Mikkel har nu malet bogstaverne flot op igen. Det ser bare godt ud! Det er blevet undersøgt, om trykket kunne hæves på dyserne på M25 – men det er blevet os frarådet. Derfor kører motoren nu som den gør. Mikkel fik malet ”stafferinger” på FRICHS-motoren og på ESPHOLIN-kompressoren, så nu
Nyt fra maskinafdelingen #35-13 18/11:
Aftenstemning udenfor: Idé-udveksling om justering af motoren på M25 Carsten og jeg startede aftenen med at køre D13 retur til vognhallen efter at den er blevet vejet i lørdags. Den vejer for øvrigt 3625 kg. Retur fra vognhallen kom rammen til GM32, så arbejdet på den kan fortsættes. Inden da tog
Nyt fra maskinafdelingen #33-13 04/11:
M25 – Snart fuldmonteret motor Mogens og Carsten startede aftenen med at afslutte 1. etape af ”Trykluftudtag i hele værkstedet”, så der nu er mange velanbragte udtag langs væggene – herligt! Så Mogens fortsatte aftenen med at fremstille nye beslag til rullerne på GM32´s ramme, jeg fik grundmalet evolutfjedrene, mens
Mafd.-nyt #32, uge 44
Mandagens storm holdt flertallet indendøre, dog var vi 4 på gården og fik bl.a. adskilt og renset kontraventiler og sump for hydraulik-oliebeholder på rørbukker for urenheder, og ekstra værktøjholdere påsvejstes også – således rørbukkeren er klar til når der næste gang skal bukkes f.eks. luftrør. Der blev også arbejdet videre med GM-32 rammen, således vognkassen snart kan opleve
Nyt fra maskinafdelingen #31-13 21/10:
Mogens og Carsten blev forleden færdige med den ene halvdel af rørsystemet til trykluftudtag og fortsatte derfor med rørføring til den modsatte væg. Dette krævede blandt andet bukning af rør, så det passer hen over portene. Inden da havde Carsten og jeg monteret styrene til puffertøj på GM32-rammen, samt sandblæst
Nyt fra maskinafdelingen #30-13 14/10:
Mikkels FRICHS motormaling Mogens og Carsten, samt Anders som er hjemme på ”efterårsferieorlov”, havde brugt hele dagen på at montere det faste rørsystem til trykluft i værkstedet. Mogens smuttede hjem til aftensmaden, mens de to flittigt fortsatte resten af aftenen. Mikkel havde næsten malet hele motorblokken på M25, da jeg
Nyt fra maskinafdelingen #29-13 07/10:
Mikkel renser overfladen med nålebanker Mikkel og Carsten var også denne dag tidligt i gang med hhv. M25 og rammen til GM32. Mikkel fik afrenset gulvet i motorrummet med en nålebanker. Desværre havde den spatelmasse, som Per Børge havde påført i onsdags ikke fået ordentligt fat. Motoren fik også en
Nyt fra maskinafdelingen #28-13 30/09:
Lars, Mikkel og Carsten var allerede i gang, selvom jeg kom tidligt denne aften. Det var også spændende opgaver som var i gang: Montage af de nye pakninger på M25 som Mikkel monterede sammen med delene. Bl.a. indsugningsmanifold og motorluger. En af de nye, maskinskårne pakninger efter Mikkels skabeloner
Nyt fra maskinafdelingen #26-13 16/09:
Justering af ventiler på M25 Aftenens vigtigste opgave blev at Mikkel, Per og Jan justerede ventilerne på M25, samt monterede indsprøjtningsdyser, brændstofrør og andre løsdele på motoren – en opgave, de fleste deltog i. Enten som deltagende, rådgivende eller som tilskuere J Mogens og Carsten fik også set på design