Nyt fra maskinafdelingen #12-11 21/03:
På dagholdet fik Jørgen og Carsten skiftet pakring og samlet pallestableren. Derefter fik de løftet den midlertidige ramme med vognkassen på og fjernet vognrammen. Den er nu kørt udenfor, så afrensning og reparationsmetode kan afklares. Der er temmelig megen rust-orm flere steder. Mogens, Sven Erik og Carsten fik så varmbukket
Nyt fra maskinafdelingen #51-10 27/12:
Man kunne tro, at værkstederne var ubemandede på årets sidste mandag, men dette var bestemt ikke tilfældet. Der blev arbejdet på D13. Per Børge så på instrumentkablingen, mens Carsten foretog svejsning og BigRas maling af den sidste bærer til trinbrættet og jeg fik malet motorhjælmen både indvendig grå og udvendig
Nyt fra maskinafdelingen #45-10 15/11:
Carsten svejser lapper i motorhjælmen til D13 Dagholdet, bestående af Jørgen og Carsten fik næsten monteret alle siddelisterne, så C210 nu har flotte, nye bænke – der skal males en gang mere. Aftenholdet tog over og Christian fik først ryddet donkraftene væk og så afvasket de udvendige gavle på både C210
Nyt fra maskinafdelingen #12-10 01/03:
På Da7 havde Carsten, Lars og Mogens i løbet af dagen arbejdet på reparation og gensamling af den forreste aksel, men de havde også nået at reparere udstødningsmanifolden til D13 OG foretaget årtiets flotteste oprydning i omklædningen. Nyd det og pas på det! STOR ros til drengene. Jeg har så
Nyt fra Maskinafdelingen 23/11-09
Lars skriver: Hej Redacteur. Naturligvis er der nyt fra mandagen – om end jeg kun lige var kort forbi i går; D13’ kardanakslen påmonteres i går, hvorefter det viste sig det ene motorophæng havde for stejl anlægsvinkel, ligesom også dettes højde skal tilpasses ca. 7mm. Herefter resterer de 2 forreste
Nyt fra maskinafdelingen #35-09 31/8-09
Carsten fik heldigvis rettet op på mit forkerte gæt; det var M32 der lagde reservedele til renoveringen af gearkassen til D13. Se billedet af udtagningen på Smalspor.dk Lars fik fremstillet ”mangenot-omsætteren-konverter/ adapteren” til gearkassen og Carsten fik samlet den færdig og renset de brugbare dele fra den udtagne gearkasse til
Nyt fra maskinafdelingen #34-09 25/8-09
De to sidste hjulsæt blev færdiggjort i lørdags, gearkassen fra M20? blev udtaget nede på oplagspladsen ved Brandhøj for at bruge mangenoten til D13. Carsten forsatte med at adskille og rense delene, for at se,hvad der kan genanvendes. Gearkassen er hårdt mærket efter de mange år henstand, men flere dele
Nyt fra maskinafdelingen #33-09 17/8-09
Da regnen stod ned i tove, var det tid til indendørs sysler! Carsten og Lars hyggede sig ved varmen fra ilden under hjulene og fik ved samme lejlighed færdiggjort 2 hjulsæt. Akslerne gik heldigvis glat i, nok fordi Lars grundigt målte udvidelsen af hjulene før samlingen. En aksel-ende konstateredes
Nyt fra maskinafdelingen #32-09 10/8-09
260 blev trukket udendørs, hvor jeg påbegyndte slibearbejdet af vognen, så vi kan få den malet og klarmeldt til driften. Bjarnes skabelon i træ, blev af Morten, Bjarne og en skærebrænder til det stykke jern, der skal bruges til forstærkningen af gearkasse-ophænget. Simon fik nedtaget det meste af modelbaneanlægget, der
Nyt fra maskinafdelingen #31-09 3/8-09
Bjarne, Per Børge og Carsten skilte gearet til D13 ad og måtte konstatere, at en kort aksel med mange-not og modpart har slidt sig skæve. Carsten huskede at der nede i Sumpen henstår et lokomotiv (M20?) med en tilsvarende gearkasse. En ekspedition drog af sted for at se og en
Nyt fra maskinafdelingen #17-09 6/4-09
Efter lørdagens 2 velafsluttede projekter (se den stolte hjulemand ved siden af 16 færdigdrejede, flotte hjul – Meiningen –kom an!), har Lars kastet sig over et par mindre drejeopgaver, bl.a. at dreje bøsninger til de nye stoppemotorer og en specialbøsning til oliesugerøret fra D13, idet Bjarne og Jan har udtaget
Nyt fra maskinafdelingen #10-09 2/3-09
Ved lørdagens test af slagleklipperen, måtte det konstateres at vognen letter fra skinnerne, når den hydrauliske klippearm lægges blot lidt ud. Enheden er derfor pt. henstillet i vognhallen, mens stoppemaskinen er under ombygning. Carsten fik svejset en sokkel sammen af flisestativet, hvorpå to kraftige kontravægte af jern blev placeret af
Nyt fra maskinafdelingen #09-09 23/02
Carsten fik svejset forstærkningspladerne godt fast på slagleklipperen og mens apparatet var i gang, blev den bagerste ramme for bannerømmeren svejst rigtig sammen. Den havde BigRas og jeg delt og kortet af til rammens bredde. Lars har stadig fart på hjul-afdrejningerne og Kenneth bidrog med input undervejs. BigRas tog de
Nyt fra maskinafdelingen #08-09 16/02
Denne aften fik vi besøg af Claus N., som havde vinterferie. Han medbragte to dejlige mapper med rigtig mange gode og sjove billeder fra dengang, det var før… PerBørge havde medbragt strømforsyning og skinner som Carstens nye Skandia skinnebus med lyd kunne køre på. Rigtig fin og gode lyde blev