Nyt fra maskinafdelingen #41-10 18/10:
Bo, Lars og Carsten har arbejdet videre med Da7 og er nu i gang med indjusteringen af akseltryk fra fjedrene, så presset på alle aksler bliver ensartet. I den forbindelse blev et par af vippe-skiverne udskiftet, idet de gamle var temmelig slidte. Hele Klien-Liendnersystemet er nu fuldt genmonteret og alle
Nyt fra maskinafdelingen #38-10 27/9:
Der sker jo også noget, trods det at redacteuren ikke er tilstede og får skrevet om det… Siden sidst er DA7 nu tættere på jorden end længe. Den hænger nu let over alle lejerne, klar til den sidste, forsigtige nedfiring. Vildmosen står til kedeludtørring. Udendørs ligger nu en af de
Nyt fra maskinafdelingen #36-10 6/9:
Efter en veloverstået afslutning på sæsonen, så er der nu tid til at arbejde på fyld tryk igen… I lørdags blev taget lagt på C210, så jeg grundede siderne på de afskårne tagplanker med Gori. Bo og Lars fik samlet det sidste på lejehusene og ryddet under Da7, således at
Nyt fra maskinafdelingen #35-10 30/8:
Vi skulle denne aften læsse det hjemhentede motorhus fra Fuglsø af, men inden Panum kom, så kunne jeg lige nå at rense og male det sidste akselsæt fra Da7 rødt. Carsten havde også behov for at få taget løftet af C210 for en mindre ændring af hjørnestolperne. Brædderne til taget
Nyt fra maskinafdelingen #34-10 23/8:
I lørdags blev tagbuerne monteret på C210 og så var der fin plads til at male tagbrædderne hvidt 1. gang. Christian, Kenneth P. og jeg fik dem alle malet og derefter fik vi gået buerne efter med en lille fejlfindingspensel. På D13 fik Bjarne, Sven Erik og Per fastspændt den
Nyt fra maskinafdelingen #33-10 16/8:
Efter en vellykket grill-aften – bortset fra de utålelige mængder regn, som medførte aflysning af det traditionelle nattog kl. 21, så var aftenens første opgave at rydde det sidste op efter festen, herunder at tænde op i grillen og spise de sidste pølser med kartoffelsalat… En bar-team fik kørt disken
Nyt fra maskinafdelingen #30-10 11/7:
Kenneth A og Villi eksperimenterede med startmekanismen på den gule SALTA og undrede sig over, hvordan det fungerede i forhold til den røde, der betjener sig af lidt ældre teknik. En manual ønskes. Kenneth P fortsatte arbejdet med taget. Det ser allerede flot ud med buerne sat i remmene! Jan
Nyt fra maskinafdelingen #28-10 28/6:
Det gode vejr inspirerede endnu engang en mindre udgave af banens gartnersektion at drage ud. Vort mulige nye medlem Erik og jeg kørte af sted med M12 alene; bevæbnet med et par grensakse og en langskaftet sav. Vi kunne således besigtige banen og foretage korte ryk fra Duskely og hjemad,
Nyt fra maskinafdelingen #22-10 10/5:
Efter en søndag med en stille start på driften i K10, hvor jeg havde alt for meget tid med at lægge mærke til de sorte tagstolper, stod dampstammens vogne for tur til en forårsrengøring. Stolper, sider og bænke fik en grundig afvaskning og så tager Christian gulvene på lørdag. Vi
Nyt fra maskinafdelingen #21-10 3/5:
Sidst var det vognene, der blev gjort klar til driften; denne mandag stod M24 for tur. Carsten, Jan Per Børge og Leif fik efterset motor, kompressor – og bremserne. De skal skiftes inden søndagen, hvor det jo går løs med plantogene igen! Vi fik også vasket og pudset lokomotivet, så
Nyt fra maskinafdelingen #20-10 26/04:
Kenneth P. og jeg mødtes kl. 9:30 – som de første denne dag. Vi havde en travl dag foran os: Vogneftersyn. Det vigtigste er jo at få gennemgået alle vogne med glidelejer, så motorstammen blev trukket frem – efter en lille rokade, der placerer M23 bag vognene så længe den
Nyt fra maskinafdelingen #19-10 19/04:
Carsten havde arbejdet videre med ombygningen af C210, så Christian og jeg kunne afrense og male anlægspunkterne til remmen, idet tagkonstruktionen er næste punkt, der skal udføres. Kenneth og Sven Erik fik set på fremstillingen af de sidste tagbuer, mens Christian og jeg fik rystepudset siderne udvendigt så de er
Nyt fra maskinafdelingen #17-10 05/04:
Flere friske medlemmer har tilbragt et par gode, produktive dage i Påskedagene – jeg selv havde dog valgt at rejse lidt væk… Et oprydningshold (Bo og Christian?!) havde ryddet op i maskinværkstedet, så det fremstod helt ”ubrugt” – flot! Lars og Kenneth har været meget flittige med facilitetsforbedringen, så den
Nyt fra maskinafdelingen #16-10 22/03:
Ombygningen af C210 blev påbegyndt sidste mandag og lørdag skete mere. Der fik vi kørt materialerne ind og adskilt de yderste gulvplanker. Mogens og Carsten fortsatte mandag eftermiddag på fremstillingen af de små fittings som gevind og beslag og på montagen af de første RHS-rør. Sven Erik og Carsten fortsatte
Nyt fra maskinafdelingen #15-10 08/03:
Mogens og Carsten havde brugt eftermiddagen på at måle op til ombygningen af vogn C210. Den skal udstyres med tag efter samme skabelon som C379. Derefter blev opgaven med at adskille vognsider og gangbrædder påbegyndt. Efterfølgende fortsatte Carsten, Sven Erik og mig opgaven, som blev færdig til aftenens slutning. Bjarne