Nyt fra maskinafdelingen #22-11 06/06:
færdigt arbejde! Bjarne, Jan og Per fortsatte på D13 med alle detaljerne, herunder test af kabinelys… det fungerede! Jan fremstillede dækpladen til indersiden bag baglygten, Per lukkede panelet af og Bjarne tilpassede sammen med Carsten den ene låge til motorhuset. Inden da havde Jørgen og Carsten arbejdet på den nye
Nyt fra maskinafdelingen #21-11 30/05:
Jan og Per fortsatte på D13 med at trække kabler og forbinde dem bag på instrumentpanelet, samt få de sidste lister på plads. Carsten er ved at tilpasse en ny fjederplade ved at fræse en plade fra en normalsporsfjeder ned til rette mål. Efter at Lars har færdiggjort hjulsættene fra
Nyt fra maskinafdelingen #14-11 11/04:
Flangeafdrejning På dagholdet fik Bo og Lars arbejdet videre på renoveringen af gangtøjet på Da7, samt beregnet og afdrejet flangerundingen på hjul 1 fra M24. Det skal foregå i en gennemtænkt arbejdsgaang for at undgå for mange omstillinger af drejebænken. Sven Erik fik sandblæst og grundmalet de sidste trædebøjler
Nyt fra maskinafdelingen #09-11 28/02:
Efter lørdagens rokade og løft tog værkstedet sig noget anderledes ude denne mandag, hvor melisvogn nr. 32 nu står, hvor radialboremaskinen før befandt sig. M24 højt hævet uden hjul og D13 nu i rødmalet udgave! Carsten og Jørgen gik i gang med at adskille nr. 32, hvor gulv og
Mafd- & Bafd-nyt, vinterferieudgaven
Mafd- & Bafd-nyt, vinterferieudgaven Onsdag arbejdedes videre på D13, mens Finn og jeg tog banetoget til Brandhøj for savning + transport af sveller op på gården, til brug for snarlig svelleudskift i 2 sporskifter.Dagen afsluttedes med fræsning af kvadrantklodser til Da7&Fredag besøgtes Kristian fra www.rentalok.dk , som meget prisværdigt udførte
Nyt fra maskinafdelingen #07-11 14/02:
Det første løft med kaffemøllerne for at placere rullerne under søjleboremaskinens fod. Efter et udmærket møde i Mafd i lørdags, blev det blandt andet vedtaget at flytte den 4 tons tunge Stanko søjleboremaskine til en placering ud fra væggen langs nitte-reolen. Dette ville frigive plads på midtersporet i værkstedet, samt
Nyt fra maskinafdelingen #06-11 07/02:
Jan og Bjarne fik malet rødt på fronten og lågerne til D13 og senere sammen med Per i træværkstedet, hvor der venter mange lister på afslibning og lakering. Carsten, jeg og Sven Erik til assistance fik fjernet “amagerhylderne”, nedkoblet gangtøjet i venstre side og fjernet bremsetrækket på M24. Der
Nyt fra Mafd. & Bafd. – “kombi-edition” lørdag 7/2-2011
Lørdagens gøremål stod primært i deploy-bogierne tegn – for Storebæltsvognen;Finn, Sven-Erik og undertegnede forestod savning af vinkeljern mv. herfor, og Steffen sammensvejsede delene. Bo og jeg afmonterede højre side af Da7’s gangtøj mhp. på fremstilling af nye bøsninger og bolte herfor. Imens gik Jørgen videre med 400V-stikopsætningen, på den vestlige
Nyt fra maskinafdelingen #01-11 03/01:
Mens sneen fortsat lå højt rundt udenfor værkstederne, startede året fint med 9 fremmødte; heraf var vi et par stykker der trodsede kulden og det glatte føre på stien til remisen for at arbejde lidt på D13, Da7 og de nye koblinger. Resten sørgede for at ”planlægge” for året frem
Nyt fra maskinafdelingen #48-10 06/12:
Denne aftens vigtigste gøremål bestod i opgaver i forbindelse med årets juletog. Vores nytagdækkede vogn C210 var desværre kommet ud i vognhallen forkert vendt! Det betød, at sikkerhedskæden ikke kunne samles og vi måtte efterlade vognen hjemme, da drejeskiven var helt fyldt af sne. Denne aftens opgave bestod derfor i
Nyt fra maskinafdelingen #47-10 29/11:
Denne aften blev mest anvendt til at forberede os til julekørselens start på lørdag. Bo havde brugt dagen på at få det sidste monteret og justeret på Da7, samt fyret lokomotivet op for en prøvetur. Sneen lå dog så højt, at han klogt vurderede at nøjes med prøvekørsel på stationsområdet.
Nyt fra maskinafdelingen #45-10 15/11:
Carsten svejser lapper i motorhjælmen til D13 Dagholdet, bestående af Jørgen og Carsten fik næsten monteret alle siddelisterne, så C210 nu har flotte, nye bænke – der skal males en gang mere. Aftenholdet tog over og Christian fik først ryddet donkraftene væk og så afvasket de udvendige gavle på både C210
Nyt fra maskinafdelingen #44-10 08/11:
Lars og Christian fortsatte med montageopgaverne på Da7 og fik monteret bundstykkerne under akselportene. Senere fik Lars, Carsten og Kenneth justeret hjulenes placering, så gangtøjet kan blive monteret. I fredags lagde Jørgen og Carsten tagpap på C210, lørdag grønt 1. gang og denne aften kunne vi så eftermale hvidt under
Nyt fra maskinafdelingen #43-10 01/11:
Lars og Christian justerede fjederstropperne ind på Da7, hvilket kræver flere ture op og ned med kaffemøllerne – men som sidst på aftenen landede helt på egne hjul og fjedre. Erik fik malet 2. gang grønt på C411, mens 3 hold samtidigt arbejdede i C210; Jørgen målte op og tilpassede
Nyt fra maskinafdelingen #42-10 25/10:
Christian og jeg startede aftenen tidligt med at male sæderne 2. gang i C411, derefter fik siderne 1. gang grøn og kantlisterne sort. Carsten flyttede og genmonterede bænkebenene i C210, så de er klar til sædelisterne, som Jørgen og Jan fik kørt gennem afretteren. Jørgen er nu ved at rette