Nyt fra maskinafdelingen #02-14 13/01:
Vi startede aftenen med lidt rangering, så Da7 måtte ud og vende i snevejret, mens vi byttede rundt mellem deplorider og bogier til brug for transport af rammen til GM32. Således klar, fik jeg malet rammen færdig på undersiden. Vi fik senere vendt den og sat på deploriderne, så bortset
Nyt fra Julehyggeafdelingen #38-13 16/12:
Carsten varmer den første af flere ovnfulde æbleskiver… Årets sidste nyhedsblog fra Mafd: Efter en vellykket julekørsel, så er Da7 og vandbehandlingsanlægget tømt for vand, så frosten bare kan komme an. Sporbyggerne på Brandhøj er stort set færdige med sporlægningen i syd-enden og er begyndt at fylde sporene med materiel.
Nyt fra maskinafdelingen #36-13 25/11:
Mikkel har nu malet bogstaverne flot op igen. Det ser bare godt ud! Det er blevet undersøgt, om trykket kunne hæves på dyserne på M25 – men det er blevet os frarådet. Derfor kører motoren nu som den gør. Mikkel fik malet ”stafferinger” på FRICHS-motoren og på ESPHOLIN-kompressoren, så nu
Nyt fra maskinafdelingen #22-13 05/08:
En dejlig aften, hvor der blev drukket kaffe i ”haven” og sludret om lokomotivet ”Odin” og tilliggende. Der blev fejlsøgt på laderen i Da7 – der blev temmelig varm. Peter fik beskåret bag lokomotiverne på stationen og jeg fik malet videre på Banevognen, så det ser ud til at ”naboerne” er
Nyt fra maskinafdelingen #21-13 29/07:
De defekte topstykker inspiceres og forslag til reparation drøftes I løbet af ugen er der arbejdet videre med renoveringen af topstykkerne på M25 – men uden det fornødne held. Der er fortsat utætheder i de renoverede enheder. Der skal nu søges efter nye dele eller andre metoder. På Da7 afvaskede
Nyt fra maskinafdelingen #44-12 26/11:
Aftenstemning mens der rokeres på materiellet Alle fremmødte deltog i aftenens første opgave: At rokere rundt på materiellet, så det er klar til julekørselen. Da7 over graven, sneploven klar til montere, hvis den skal i aktion og M23 yderst. Rammen til GM32 blev derfor sat på højkant og vognkassen sat
Nyt fra maskinafdelingen #25-12 09/07:
Lars klar ved bremsen. Da7 i flyvende fart… Dagholdet i Mafd, bestående af Bo, Ole og Lars havde brugt dagen på at gøre Da7 køreklar, så den kan overtage driften mens No 3 kommer på værkstedet og får udskiftet bremsehængere, så man kan få monteret de nye bremseklodser. Bo og
Nyt fra maskinafdelingen #17-12 30/04:
Stemning foran værkstedet Vejledning i 21 graders brændstofpumpejustering Onsdagsholdet har fået tilpasset sidepladerne til slageklipperens motorhus og Svend har fået drejet endnu flere hjul af. Bo og Svend fortsatte på mandagens daghold med at klargøre Da7, mens Carsten har fået finjusteret brændstofpumpen på M24-motoren på efter de anvisninger vores eksterne
Nyt fra maskinafdelingen #02-12 09/01:
På sneploven skal der nu fremstilles resten af delene til løfteanordningen og det fortsatte Carsten med denne aften. Jan fik monteret en ny startmotor på slagleklipperen m.m. Ole og Lars fik målt op til en ny tregangshane til Da7´s vandstandsglas, da den gamle fra 1921 ikke kan genoprettes yderligere. Jeg
Nyt fra maskinafdelingen #39-11 21/11:
Efter en uges intensivt arbejder kunne Bo og Lars fremvise en meget fin, gennemrenoveret styring, hvor der nu er rettet op på gamle slagskader, slid og andre skævheder. Resultatet er et velkørende lokomotiv uden mislyde. Flot! Lars forberedte denne aften dele til gravemaskinen og fremstillede desuden en skabelon til Sneploven,
Nyt fra maskinafdelingen #38-11 14/11:
Sneploven ved M23 ved aftenens slutning, endelig klar til opmåling og påsvejsning af beslag Styringen til Da7, klar til montage Et større daghold havde arbejdet videre med de mange opgaver: Bo og Lars er nu ved at have udført de sidste, fine tilpasninger på styringen til Da7 og er begyndt
Nyt fra maskinafdelingen #37-11 31/10:
Bo havde på dagholdet klargjort det sidste på styringen til Da7, som gerne skulle blive køreklar til juletrafikken. Nu skal det ”bare” monteres. Mogens og Carsten fortsatte med motorhuset til slagleklipperen og jeg gav en hånd med. Efter brændstoftanken var genmonteret, skulle rammen formgives, så den kan passe til en
Nyt fra maskinafdelingen #35-11 03/10:
Jørgen, Mogens og Carsten havde på dagholdet fået Melisvognen ned i bedre arbejdshøjde og Jørgen havde derefter arbejdet med taget. Mogens og Carsten har arbejdet på en ny front til Slagleklipperen. Se Steffens indlæg fra prøveturen. På aftenskiftet fortsatte Carsten sammen med Lars på udskiftning af bremseklodserne på Da7. Bo,
Uge 30 i Bafd & Mafd
Tirsdagen brugte Finn og jeg på gravning af afvandingskanaler på begge sider ved vognhal på Brh. Onsdag udførte holdet af samme dags navn, bl.a. påmontering af trinbrædder og forreste trækkrog på D13. På maskinværkstedet fik Ole drejet bøsninger krympe-mål, på 1/100-del’s nøjagtigthed!Imens fik jeg færdigfræst slør-afhjælpende lejn til Da7, efter
Nyt fra maskinafdelingen #24-11 27/06:
Den nye, flotte kulgård Passagerkabinens luksusforhold det flotte instrumentbord i D13 Måske var det det gode vejr, der gav en stille aften på værkstederne. Bo arbejdede med vedligehold på No 3 og Carsten afrensede lejer på M24 og Per Børge arbejdede med småsager på D13, herunder en loftlampe til førerrummet. Jeg