Beretning om Særtog, Bafd og Mafd-nyt ud i et for den 6/9:
Der var oprindelig tinglyst to særtog denne lørdag, men desværre blev det ene aflyst grundet sygdom, så den eller veltilrettelagte togplan fik et stort hul i midten… Vejret var til gengæld godt og vores første hold gæster på 28 deltagere var klar til ombordstigning, da vi kørte til perron lidt
Nyt fra maskinafdelingen #27-14 7/7:
Begejstede gæster fra England på tur i roevognene Vi var flere på aftenholdet, der samme eftermiddag havde kørt særtog med Da7 for en gruppe engelske jernbaneentusiaster fra Locomotive Club of Great Britain. Det havde været en fin tur med flere fotostop undervejs. Der var bestilt et klassisk roetog, så oprangeringen
Nyt fra maskinafdelingen #21-14 5/5:
LM9 får det årlige eftersyn Kenneth holder ferie og hvor er dejligere at være end under en vogn i Hedeland? Det er tid til det årlige vogneftersyn, så vi er klar til sæsonstart d. 18. maj. For at kunne få vogne ind skulle “brillen” under Da7 dog nødtørftig fastgøres, så
Nyt fra maskinafdelingen #20-14 3/5:
Opretningen af spor 109 og 110: Ole fordeler ballast Mens Bafd drog afsted for at oprette spor 109 og 110 i det gode, men kolde vejr – så tændte vi fyret i værkstedsremisen og gik i gang med dagens opgaver: Carsten og Bo knoklede med askekassen, især dens låge og
Nyt fra maskinafdelingen #19-14 28/4:
Tipvogne i drift ved graveopgave Røret dækkes til igen EN solbeskinnet mandag havde fået et lille dagarbejdshold til at gå i gang med at trække tomrør til en ny forsyningsledning fra værkstedet til den lille remise, da den luftbårne ledning er lidt underdimensioneret. Arbejdet blev udført med flittig brug af
Nyt fra maskinafdelingen #18-14 21/4:
S736 kravler af skydebroen inde på CVK. Et lille særnummer fra dagholdet: Redacteuren tog lige turen forbi CVK, hvor Mikkel gjorde klar til en tur på de brede spor med S736. Jeg holdt mig dog udenfor hegnet og kørte kort efter til Hedeland, hvor Da7 ventede på at få malet
Nyt fra maskinafdelingen #17-14 12/4:
Det blev en travl dag på Gården: Carsten, Bjarne og Per klargjorde M24 motoren til flytningen og Kenneth A og Peter fik kørt gravemaskinen frem. Jørgen M sørgede for at filme hele aktionen. Det var lige til øllet at den lille maskine kunne løfte motor og stativ, men det lykkedes
Nyt fra maskinafdelingen #16-14 7/4:
Bjarne og Per Børge samlede M24 motoren midlertidigt med de gamle strækbolte, da de nye fortsat er i restordre. Det er for at motoren snart kan blive transporteret tilbage til M24 og blive monteret. Så må de øvrige restopgaver på motorrenoveringen blive foretaget der… Mikkel fuldsvejser askekasseforlængelsen Udsigten oppe fra
Nyt fra maskinafdelingen #15-14 31/3:
Røgkammer-lugen får Olsen-sort Mads og jeg fortsatte malearbejdet på fronten af Da7´s røgkammer ved først at få det slebet helt i bund og derefter give det en omgang Olsen-sort. Bjarne og Jan fik på M24 motor udmålt stemplernes afstand til top og fundet revnen på vandpumpehuset. Onsdagsholdet har monteret det
Nyt fra maskinafdelingen #14-14 24/3:
Med en veloverstået generalforsamling var der jo nok at sludre om, men vi fik da også lavet lidt; vi fik båret en ny flaske Co2 over, så Carsten kunne svejse taget til M15 færdigt. Jeg afrensede forplade og låge til røgkammeret på Da7 med en roterende stålbørste. Det støvede så
Nyt fra maskinafdelingen #13-14 17/3:
Denne aften fik vi drukket lidt mere kaffe end arbejdet J Vi fik besøg af de to Blovstrødder Rasmus & Rasmus og af Niels, der skulle gennemgå noget materiale med Per Børge. Mads og jeg fik dog malet lidt stumper til Da7. Således gik aftenen fint for de 9 fremmødte,
Nyt fra maskinafdelingen #12-14 5 og 10/3:
I onsdags var Redacteuren også forbi Gården, hvor Mogens og Carsten arbejdede på en prototype på en låge til C1 og C2. Da dagen var slut, kunne man teste funktion og holdbarhed på lågen. Det ser ”lågende” ud. Jeg fik afrenset og grundet bremsebukken fra Da7 mm. Imens fik Bo
Nyt fra maskinafdelingen #11-14 3/3:
Spiderfighter i action Spiderman var på besøg… Med den nye støvsuger, som Lars har medbragt, gik Redacteuren på jagt efter spindelvæv i hele Damp á og omegn og håber ikke jeg ved den lejlighed har fjernet nogens husdyr J Caborundum-tilpasning af ventilsæde Motoren på M24 fik fortsat fuld opmærksomhed med justeringer
Nyt fra maskinafdelingen #10-14 24/02:
Motoren på M24 har nu været nærmest adskilt helt og der er heldigvis ikke fundet tegn på yderligere skader på hverken knastaksel eller tandhjul. Bjarne, Per og Lars gik derfor denne aften i gang med atter at montere akslen og sætte tandhjul i rette positioner. Der er kommet reservedele, men
Nyt fra maskinafdelingen #09-14 17/02:
Bo og Lars havde brugt det fine solskinsvejr til at hente en del af det træ, som vi havde efterladt langs sporet fra vores oprydning efter Allan og Bodils hærgen. Det kommer nu til at gøre gavn som optændingsbrænde i damplokomotiverne. Mikkels nye, flot askekasse til Da7 Mikkel kom med