Nyt fra maskinafdelingen #26-09 22/6-09
Carsten, Lars og Simon rangerede før aftensmaden, således at klubbens første personvogn nu er kommet ind i værkstedet, så den kan blive malet. GM32 kom ud i vognhallen igen. Jeg fik transporteret hjulene udenfor og rustafrenset og fjernet grater på 7 hjul. Bjarne checkede med vanlig omhu vandbehandlingsanlægget og hjalp
Nyt fra maskinafdelingen #25-09 15/6-09
Sidste mandag blev. D13 bremsearrangement næsten færdigsamlet og malet, samtidig har Carsten og Mogens flittigt fortsat arbejdet med svejsning af bogie-rammer, så næsten 4 står klar nu. Lars og Simon drejede rør og jeg fik sandblæst et par dele til affjedingsarrangementet, der er næste opgave på bogierne. Bjarne checkede med
Nyt fra maskinafdelingen #22-09 11/5-09
Carsten, Lars og jeg startede aftenen med at flytte SALTA/ ATLAS-maskinerne, så lastvognen med en frisk forsyning af kul kan komme til tirsdag. Så benyttede vi også lejligheden til at få fjernet kulsmulder ved at køre det gennem risten og hælde det over i containeren. Carsten fortsatte derefter arbejdet med
Nyt fra maskinafdelingen #17-09 6/4-09
Efter lørdagens 2 velafsluttede projekter (se den stolte hjulemand ved siden af 16 færdigdrejede, flotte hjul – Meiningen –kom an!), har Lars kastet sig over et par mindre drejeopgaver, bl.a. at dreje bøsninger til de nye stoppemotorer og en specialbøsning til oliesugerøret fra D13, idet Bjarne og Jan har udtaget
Kort lørdagsnyt fra Lars
Her en kort lørdagsudgave (4/4): Bundkar blev afmonteret på D-13’s Fordson-motor, mhp. ombytning fra den gamle motors bundkar. (Overgangsstykke for oliesump-rør, som er mindre, på det gamle rør, er under drejning;) Lørdag, bød på sgu på “axel-bajer”, og minsandten også – på “hjul-bajer”, idet begge disse projekter lørdag blev færdiggjorte.
Nyt fra maskinafdelingen #16-09 30/3-09
Lørdagen havde budt på udtagelsen af M23´s bagerste hjulsæt fra gearkassen med efterfølgende damprensning. Begge hjulsæt er nu klar til at komme udenbys for afdrejning. Villi fik set på radioen til Vildmosen, der gerne skal være klar til K-9. Kenneth hjalp Lars med hjulskiftene, så drejningen med gode tip fra
Nyt fra maskinafdelingen #10-09 2/3-09
Ved lørdagens test af slagleklipperen, måtte det konstateres at vognen letter fra skinnerne, når den hydrauliske klippearm lægges blot lidt ud. Enheden er derfor pt. henstillet i vognhallen, mens stoppemaskinen er under ombygning. Carsten fik svejset en sokkel sammen af flisestativet, hvorpå to kraftige kontravægte af jern blev placeret af
Lars har berettet fra lørdagen 28/2 – her er det:
I lørdags, blev de 4 lokomotivdonkrafte,(til brug for M23), hentet fra vognhal ,kun afbrudt af mindre afsporing, der klaredes med lille lastbil-donkraft. Motor, blev afmonteret på ukrudtsbrænder. Derudover, blev drejeriet kun alvorligt afbrudt, af en så opmærksomhedstiltrækkende begivenhed, at man – for en stund – sgu lige måtte slippe drejebænkshåndtagene;
Lørdagsnyt fra Lars
21/2: Lars skrev: I lørdags ankom D13-motoren og Jan, Carsten og jeg fik den transporteret over i værkstedsremisen, hen ved siden af den gamle motor. – Der forestår bl.a. bundkar-ombytning, og ombygning af motorophængsbeslag, forud for motorens endelige montering på rammen. Endnu en aksel nåede sin færdiggørelse hos Bo, –
Lørdagsnyt fra Lars
14/02: Lars: Som lovet et lille bidrag. Lørdag fortsattes hjuler’iet, ligesom også Bo fik sørget for at akseldrejningen kom godt i gang. Mandag foregik primært ude hos Klingenberg, med afmontering af dennes Fordson-traktormotor, til brug for D13. Hoveddiciplin herfor var, udover opstart og kørsel over til han’s værksted hermed, alle
Nyt fra maskinafdelingen #07-09 09/02
D13 ligner nu endnu mere brugbart jernbanemateriel, idet Per og jeg, sammen med Simon fik monteret alle pufferne, der blev forspændt mod volutfjedrene ved brug af et ”påtrykker”-værktøj fremstillet af gevindstænger og banerømmer-dele. Jan måtte dog omgøre et enkelt af de individuelt tilpassede afstandsstykker af træ for at pufferstokken kunne
Nyt fra maskinafdelingen #05-09 02/02
Jan og Per fik monteret alle pufferanslagene med de individuelt tilpassede afstandsstykker af træ. Per Børge havde lørdag drejet og monteret nye noter til bremseklodserne, så nu skal de nye fjedre tilpasses i længden. Denne aften fik BigRas og jeg malet alle pufferdelene med den flotte røde farve, som kunne