Nyt fra maskinafdelingen #04-10 25/01:
På D13 fortsatte Jan og Per Børge med at få tilpasset mekanikken til bremsepedal og håndbremse. Det går meget snært, så det skal tilpasses noget. Konstruktionen er ikke helt ideel, men ser ud til at være udført som det muliges kunst. Dernæst fortsatte de med at få placeret banerømmerne –
Nyt fra maskinafdelingen #02-10 11/01:
Per Børge og Jan måtte ud i endnu en runde på M24. Automatsikringen slog ud ved startforsøg og det på trods af, at det defekte gløderør blev udskiftet sidste gang. Forsøg, beregninger og målinger på M23, gjorde dog at en mistanke om en for lille sikringsværdi (40A) blev bekræftet og
Nyt fra Maskinafdelingen #1-10 04/01-10
Heldigvis var der blevet tændt for varmen på værkstedet i god tid. Frosten har fat i Danmark.Villi og Per Børge fortsatte sidste mandags fejlsøgning på M24; det viste sig at være et af de nye gløderør, der kortsluttede i 3 cylinder. Carsten og jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; de
Nyt fra Maskinafdelingen #53-09 14/12-09
Kenneth A. gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Det blev til en færdig indervæg rundt kabinen. Mens Villi afventer muligheden for test af generatoren efter kørselen, blev radioen i M9 tjekket igen. Den virker… Lars og jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; der blev boret mange huller – men de
Nyt fra Maskinafdelingen #52-09 07/12-09
Kenneth A. var første mand på posten denne aften og havde brugt tiden flot på en grundig rengøring af Damp a´, hvorefter han gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Med fint genbrug af træ fra vognhalsbyggeriet, blev skelettet til en væg rejst rundt kabinen. Villi har tidligere testet dynamoen med
Nyt fra Maskinafdelingen 23/11-09
Lars skriver: Hej Redacteur. Naturligvis er der nyt fra mandagen – om end jeg kun lige var kort forbi i går; D13’ kardanakslen påmonteres i går, hvorefter det viste sig det ene motorophæng havde for stejl anlægsvinkel, ligesom også dettes højde skal tilpasses ca. 7mm. Herefter resterer de 2 forreste
Nyt fra Maskinafdelingen 20-22/11-09
Der skete sgu noget denne weekend: Fredag eftermiddag konstaterede jeg man var ved at lægge allersidste hånd, på ovenlys-inddækningen mod nord, ligesom den manglende del af taget, samme steds, netop var blevet lagt. Fik så oplyst, at de ville montere døre lørdag formiddag, og det derfor var mer’ end en
Nyt fra Maskinafdelingen 16/11-09
Lørdagsfolket fik bl.a. skiftet hjulsættene på DV1 ud til nogen med bredere flanger, etableret en opstilling ved D13 til nedsænkning af motoren, monteret håndtag og malet nummer 260 færdig- en gang til… Så mandagen startede med at værkstedet blev næsten helt tømt for materiel, så DV1 kunne komme ind og
Nyt fra Maskinafdelingen #47-09 9/11-09
Denne aften kom jo desværre til at stå i oprydningens tegn – lige som lørdagen, der også var gået med at rette op på ødelæggelserne efter ukendte gerningsmænd fredag aften blandt meget mere havde overmalet den nymalede 260 med dyr metallak flere steder; ligesom de nymalede bogier var malet grønne
Nyt fra Maskinafdelingen #45-09 26/10-09
Denne mandag havde eftermiddagsholdet, bestående af Ole, Bo og Simon fået færdigbearbejdet emnerne til den mangenot, der skal anvendes til sammenkoblingen mellem gearkasse og motor på M23. Bo fik endda krympet akselen på, så nu mangler blot en svejsning i bunden, samt en hærdning af selve mangenoten. Ole drejede også
Nyt fra Maskinafdelingen #44-09 19/10-09
Da byggeriet efterhånden er ved at være færdigt, så bliver værkstederne igen bemandet. Der er jo også nok at tage fat på: Jan fik skåret endnu mere af motoren til D13 med vinkelsliber. Nu skal vi snart se om der er plads i mellem rammen. Jeg fortsatte malearbejdet på C260
Nyt fra maskinafdelingen ##36-09 7/9-09
Carsten og Mogens fik færdigsamlet de to bogier i onsdags. De står flot nymalede og snart klar til at komme under en vogn. Per Børge fik bl.a. skiftet et par skruer på 260 bænke, mens Christian og jeg sleb vognen færdig. Bagefter fik vi malet alle sæderne en 1. gang
Nyt fra maskinafdelingen #35-09 31/8-09
Carsten fik heldigvis rettet op på mit forkerte gæt; det var M32 der lagde reservedele til renoveringen af gearkassen til D13. Se billedet af udtagningen på Smalspor.dk Lars fik fremstillet ”mangenot-omsætteren-konverter/ adapteren” til gearkassen og Carsten fik samlet den færdig og renset de brugbare dele fra den udtagne gearkasse til
Nyt fra maskinafdelingen #34-09 25/8-09
De to sidste hjulsæt blev færdiggjort i lørdags, gearkassen fra M20? blev udtaget nede på oplagspladsen ved Brandhøj for at bruge mangenoten til D13. Carsten forsatte med at adskille og rense delene, for at se,hvad der kan genanvendes. Gearkassen er hårdt mærket efter de mange år henstand, men flere dele
Nyt fra maskinafdelingen #31-09 3/8-09
Bjarne, Per Børge og Carsten skilte gearet til D13 ad og måtte konstatere, at en kort aksel med mange-not og modpart har slidt sig skæve. Carsten huskede at der nede i Sumpen henstår et lokomotiv (M20?) med en tilsvarende gearkasse. En ekspedition drog af sted for at se og en