Nyt fra maskinafdelingen #22-10 10/5:
Efter en søndag med en stille start på driften i K10, hvor jeg havde alt for meget tid med at lægge mærke til de sorte tagstolper, stod dampstammens vogne for tur til en forårsrengøring. Stolper, sider og bænke fik en grundig afvaskning og så tager Christian gulvene på lørdag. Vi
Nyt fra maskinafdelingen #20-10 26/04:
Kenneth P. og jeg mødtes kl. 9:30 – som de første denne dag. Vi havde en travl dag foran os: Vogneftersyn. Det vigtigste er jo at få gennemgået alle vogne med glidelejer, så motorstammen blev trukket frem – efter en lille rokade, der placerer M23 bag vognene så længe den
Nyt fra maskinafdelingen #19-10 19/04:
Carsten havde arbejdet videre med ombygningen af C210, så Christian og jeg kunne afrense og male anlægspunkterne til remmen, idet tagkonstruktionen er næste punkt, der skal udføres. Kenneth og Sven Erik fik set på fremstillingen af de sidste tagbuer, mens Christian og jeg fik rystepudset siderne udvendigt så de er
Nyt fra maskinafdelingen #18-10 12/04:
Mogens og Carsten havde meget af dagen arbejdet videre med ombygningen af C210 og fortsatte med fremstillingen af afstandsholdere sammen med Sven Erik. Jan og Per Børge skar pladestykker ud til erstatning for de rustne dele på motorhuset og Jan fik sandblæst luftfilter-delene, som jeg siden fik grundet. Christian og
Nyt fra maskinafdelingen #17-10 05/04:
Flere friske medlemmer har tilbragt et par gode, produktive dage i Påskedagene – jeg selv havde dog valgt at rejse lidt væk… Et oprydningshold (Bo og Christian?!) havde ryddet op i maskinværkstedet, så det fremstod helt ”ubrugt” – flot! Lars og Kenneth har været meget flittige med facilitetsforbedringen, så den
Nyt fra maskinafdelingen #16-10 22/03:
Ombygningen af C210 blev påbegyndt sidste mandag og lørdag skete mere. Der fik vi kørt materialerne ind og adskilt de yderste gulvplanker. Mogens og Carsten fortsatte mandag eftermiddag på fremstillingen af de små fittings som gevind og beslag og på montagen af de første RHS-rør. Sven Erik og Carsten fortsatte
Nyt fra maskinafdelingen #15-10 08/03:
Mogens og Carsten havde brugt eftermiddagen på at måle op til ombygningen af vogn C210. Den skal udstyres med tag efter samme skabelon som C379. Derefter blev opgaven med at adskille vognsider og gangbrædder påbegyndt. Efterfølgende fortsatte Carsten, Sven Erik og mig opgaven, som blev færdig til aftenens slutning. Bjarne
Mafd-nyt, lørdagsudgaven 13/3-10′ – nu i blogform
Lørdagens fine vejr lokkede 7 fra mafd til Hhg. Dagen startede ud med en lettere motions-opgave, idet motorhuset til D13 hentedes ned, fra pallereol ovre i vognhallen, – hvilket lod sig gøre via et par gangbrædder og 4 mand. Efterfølgende flyttedes motorhuset til værkstedsremisen, og Per Børge og Jan fortsatte
Nyt fra maskinafdelingen #13-10 08/03:
På Da7-renoveringen havde Bo og Lars brugt dagen på at vurdere, hvad der skal gøres for at gøre den køreklar og få genoprettet køreegenskaberne bedst muligt med mindst mulig arbejde. Bo og Carsten fik også set på, hvordan nye bremseklodser kan fremskaffes og hvilken legering, der skal bruges. Christian fik
Nyt fra maskinafdelingen #12-10 01/03:
På Da7 havde Carsten, Lars og Mogens i løbet af dagen arbejdet på reparation og gensamling af den forreste aksel, men de havde også nået at reparere udstødningsmanifolden til D13 OG foretaget årtiets flotteste oprydning i omklædningen. Nyd det og pas på det! STOR ros til drengene. Jeg har så
Nyt fra maskinafdelingen #11-10 22/02:
På Da7 havde Carsten og Mogens i løbet af dagen fået ophængt og adskilt den aksel, der er for løs og har behov for reparation. Omfanget er ikke helt kendt endnu. Lørdagsfolket havde fået rengjort de to midteraksler og flere flokkedes derfor om det sidste hjulsæt; vi fik de store
Nyt fra maskinafdelingen #10-10 15/02:
Arbejdet på Da7 fortsattes af Carsten og Lars med rengøring af de afmonterede dele, der ligger sorteret og opmærket i kasser rundt i værkstedet. De kunne snildt transporteres rundt på den nyindkøbte og velkørende palleløfter. Lars m.fl. fik derefter repareret en hydraulisk donkraft, der ikke fungerede i lørdags. Carsten og
Nyt fra maskinafdelingen #07-10 08/02:
Efter lørdagens vellykkede materielrokade, fik dagholdet – bestående af Maskinchefen og Bjarne –nedkoblet Da7 og demonteret bremserne, så det kan blive hævet på donkraftene på lørdag. Aftenholdet tog over og fortsatte på opgaven, men D13 fik dog mest opmærksomhed; Christian fik sandblæst de sidste dele til banerømmerne, så Carsten kunne
Nyt fra maskinafdelingen #06-10 06/02 – lørdagsudgave:
Sneen ligger stadig højt rundt Gården, men der er heldigvis ikke kommet mere sne siden mandagen. Carsten har jo indkaldt til snerydning, så vi uden yderligere forsinkelse kan få Da7 op på donkraftene. De skal hentes i vognhallen og der skal byttes rundt på alle enhederne i værkstedet. D13 blev
Nyt fra maskinafdelingen #05-10 01/02:
Sneen ligger højt rundt Gården, men det forhindrer ikke arbejdet! Kenneth A. og Lars dannede daghold og arbejdede videre med facilitetsforbedringerne. Til koblingsprojektet fik Christian og jeg skåret og bearbejdet flere materialer. Poul fik lært mig mere om justering af flammen fra acetylen/ ilt og hjalp mig med at varmbukke koblingsboltene.