Nyt fra maskinafdelingen #39-10 04/10:
Travlhed over graven kendetegnede nok denne aften: Først fik Carsten afsluttet M23 slutjusteringen af M23 med udskiftningen af smørevægerne til lejerne. M23 er således klar til at indgår i juletrafikken som reservemaskine. M23 ud og så fik Kenneth og Poul hentet C2 ind for opsmøring af lejer mv. og efterstramning
Nyt fra maskinafdelingen #38-10 27/9:
Der sker jo også noget, trods det at redacteuren ikke er tilstede og får skrevet om det… Siden sidst er DA7 nu tættere på jorden end længe. Den hænger nu let over alle lejerne, klar til den sidste, forsigtige nedfiring. Vildmosen står til kedeludtørring. Udendørs ligger nu en af de
Nyt fra maskinafdelingen #37-10 13/9:
Fremmødet var fint denne aften, 10 medlemmer dukkede op. En del nedsatte et udvalg om indkøb af en afretterhøvl. Jan havde fundet et fint eksemplar i Den Blaa Avis; Per Børge en ny til kampagnepris… Udvalgsmødet tiltrak flere og varede det meste af aftenen… Jeg fik dog malet lidt på
Nyt fra maskinafdelingen #36-10 6/9:
Efter en veloverstået afslutning på sæsonen, så er der nu tid til at arbejde på fyld tryk igen… I lørdags blev taget lagt på C210, så jeg grundede siderne på de afskårne tagplanker med Gori. Bo og Lars fik samlet det sidste på lejehusene og ryddet under Da7, således at
Nyt fra maskinafdelingen #35-10 30/8:
Vi skulle denne aften læsse det hjemhentede motorhus fra Fuglsø af, men inden Panum kom, så kunne jeg lige nå at rense og male det sidste akselsæt fra Da7 rødt. Carsten havde også behov for at få taget løftet af C210 for en mindre ændring af hjørnestolperne. Brædderne til taget
Nyt fra maskinafdelingen #34-10 23/8:
I lørdags blev tagbuerne monteret på C210 og så var der fin plads til at male tagbrædderne hvidt 1. gang. Christian, Kenneth P. og jeg fik dem alle malet og derefter fik vi gået buerne efter med en lille fejlfindingspensel. På D13 fik Bjarne, Sven Erik og Per fastspændt den
Nyt fra maskinafdelingen #33-10 16/8:
Efter en vellykket grill-aften – bortset fra de utålelige mængder regn, som medførte aflysning af det traditionelle nattog kl. 21, så var aftenens første opgave at rydde det sidste op efter festen, herunder at tænde op i grillen og spise de sidste pølser med kartoffelsalat… En bar-team fik kørt disken
Nyt fra maskinafdelingen #32-10 9/8:
Kenneth A og Lars tog til tidligt til Brandhøj for at fortsætte arbejdet med sporlægning foran hallen. Aftenens projekt blev at få ryddet op i svellestakkene og finde de brugbare sveller frem. Især Azobe-svellerne er i høj kurs til sporskifte-underlag. Der er desværre en del meget sprøde sveller imellem, som
Nyt fra maskinafdelingen #31-10 2/8:
Kenneth A, Lars, Christian (og jeg senere) tog til tidligt til Brandhøj for at fortsætte arbejdet med sporlægning foran hallen. Det blev til en del forgæves oversavning af sveller – for selv når de ser fine ud på ydersiden, så er de hule indeni. Et par gode sveller blev det
Nyt fra maskinafdelingen #30-10 11/7:
Kenneth A og Villi eksperimenterede med startmekanismen på den gule SALTA og undrede sig over, hvordan det fungerede i forhold til den røde, der betjener sig af lidt ældre teknik. En manual ønskes. Kenneth P fortsatte arbejdet med taget. Det ser allerede flot ud med buerne sat i remmene! Jan
Nyt fra maskinafdelingen #28-10 28/6:
Det gode vejr inspirerede endnu engang en mindre udgave af banens gartnersektion at drage ud. Vort mulige nye medlem Erik og jeg kørte af sted med M12 alene; bevæbnet med et par grensakse og en langskaftet sav. Vi kunne således besigtige banen og foretage korte ryk fra Duskely og hjemad,
Nyt fra maskinafdelingen #27-10 21/6:
Det gode vejr inspirerede banens gartnersektion til at få ryddet for sandtorn på strækningen fra overkørslen og ned til Feg. M12 blev spændt for banevognen og Christian, Villi, Svend Erik og undertegnede drog af sted, bevæbnet med buskrydder og ørnenæb. Senere dukkede BigRas op med en græstrimmer og gav et
Nyt fra maskinafdelingen #25-10 12/6:
Redacteuren blev draget til Gården denne lørdag af den spændende opgave, som vi nu stod overfor: at genmontere kabinen på D13´s undervogn! Første opgave bestod i transporten fra snedkerværkstedet og op til overkørslen. Da vi i sin tid klogelig havde placeret kabinen på en vogn, bygget af I-jern og aflagte
Nyt fra maskinafdelingen #24-10 7/6:
I mens redacteuren havde været kort bortrejst, så var D13 klargjort til montage af kabinen og flyttet over under portalkranen. Denne dag havde himmelens sluser dog åbnet sig helt og en transport af kabinen fra snedkerværkstedet til remisen ville være temmelig besværlig. Jeg valgte derfor at male rammen indvendig med 2.
Nyt fra maskinafdelingen #23-10 17/5:
I håbet om at pæne blomster kan lokke flere passagerer til, så tilplantede jeg tipvognen med flotte blomster frisk fra Fætter Fly. Han er i øvrigt frisk på besøg fra os en dag, så det vil jeg forsøge at få planlagt til en onsdag aften i løbet af året… Bent