Nyt fra maskinafdelingen #04-11 24/01:
Vi startede aftenen med kaffe og film: fra BahnTV var en god reportage fra Jernbanemuseet i Utrecht, Holland. Det så rigtig spændende ud. Derefter gik alle mand i gang med D13; Per og Mogens fortsatte arbejdet med at få frontrammen til ruden på plads. Det gav mange hovedbrud at få
Nyt fra maskinafdelingen #03-11 17/01:
Så kom værkstedet igen i omdrejninger: Carsten og jeg arbejdede videre med tilpasning og svejsning af delene til koblingerne. Kenneth m.fl. fik gået M24 efter og set på hjulenes tilstand. Konklusionen er, at der sagtens kan drejes ca. 15mm af bandagen for at rette hjulprofilet op. Det har nok ikke
Nyt fra maskinafdelingen #02-11 10/01:
det tomme værksted… Det kan godt være lidt svært at komme i gang med arbejdet efter en lang juleferie 🙂 8 fremmødte foretog planlægning af den næste store opgave, som bliver at hæve M24 på donkraftene og renovere undervognen. Hjulafdrejning som den vigtigste opgave. Et andet vigtigt samtaleemne denne aften
Nyt fra maskinafdelingen #01-11 03/01:
Mens sneen fortsat lå højt rundt udenfor værkstederne, startede året fint med 9 fremmødte; heraf var vi et par stykker der trodsede kulden og det glatte føre på stien til remisen for at arbejde lidt på D13, Da7 og de nye koblinger. Resten sørgede for at ”planlægge” for året frem
Nyt fra maskinafdelingen #51-10 27/12:
Man kunne tro, at værkstederne var ubemandede på årets sidste mandag, men dette var bestemt ikke tilfældet. Der blev arbejdet på D13. Per Børge så på instrumentkablingen, mens Carsten foretog svejsning og BigRas maling af den sidste bærer til trinbrættet og jeg fik malet motorhjælmen både indvendig grå og udvendig
Nyt fra maskinafdelingen #49-10 13/12:
Tanken fastgøres Vi vendte denne aften om på efterhygge og arbejdsaften og startede med at holde pause. Der var stor begejstring over søndagens dejlige vejr og flotte passagertal (se artikel herunder) Det blev nu også en vigtig snak om de nye regler, der måtte være på vej fra de
Nyt fra maskinafdelingen #48-10 06/12:
Denne aftens vigtigste gøremål bestod i opgaver i forbindelse med årets juletog. Vores nytagdækkede vogn C210 var desværre kommet ud i vognhallen forkert vendt! Det betød, at sikkerhedskæden ikke kunne samles og vi måtte efterlade vognen hjemme, da drejeskiven var helt fyldt af sne. Denne aftens opgave bestod derfor i
Nyt fra maskinafdelingen #47-10 29/11:
Denne aften blev mest anvendt til at forberede os til julekørselens start på lørdag. Bo havde brugt dagen på at få det sidste monteret og justeret på Da7, samt fyret lokomotivet op for en prøvetur. Sneen lå dog så højt, at han klogt vurderede at nøjes med prøvekørsel på stationsområdet.
Nyt fra maskinafdelingen #46-10 20/11 (lørdag):
Da Redacteuren ikke kunne møde som vanligt på en mandag, så blev det til en arbejdslørdag i stedet: Denne dag skulle bruges til at få malet det sidste på både C210 og C411, så de kan nå at være godt tørre til juletogsdriften. De nye sædelister i C210 fik en
Nyt fra maskinafdelingen #45-10 15/11:
Carsten svejser lapper i motorhjælmen til D13 Dagholdet, bestående af Jørgen og Carsten fik næsten monteret alle siddelisterne, så C210 nu har flotte, nye bænke – der skal males en gang mere. Aftenholdet tog over og Christian fik først ryddet donkraftene væk og så afvasket de udvendige gavle på både C210
Nyt fra maskinafdelingen #44-10 08/11:
Lars og Christian fortsatte med montageopgaverne på Da7 og fik monteret bundstykkerne under akselportene. Senere fik Lars, Carsten og Kenneth justeret hjulenes placering, så gangtøjet kan blive monteret. I fredags lagde Jørgen og Carsten tagpap på C210, lørdag grønt 1. gang og denne aften kunne vi så eftermale hvidt under
Nyt fra maskinafdelingen #43-10 01/11:
Lars og Christian justerede fjederstropperne ind på Da7, hvilket kræver flere ture op og ned med kaffemøllerne – men som sidst på aftenen landede helt på egne hjul og fjedre. Erik fik malet 2. gang grønt på C411, mens 3 hold samtidigt arbejdede i C210; Jørgen målte op og tilpassede
Nyt fra maskinafdelingen #42-10 25/10:
Christian og jeg startede aftenen tidligt med at male sæderne 2. gang i C411, derefter fik siderne 1. gang grøn og kantlisterne sort. Carsten flyttede og genmonterede bænkebenene i C210, så de er klar til sædelisterne, som Jørgen og Jan fik kørt gennem afretteren. Jørgen er nu ved at rette
Nyt fra maskinafdelingen #41-10 18/10:
Bo, Lars og Carsten har arbejdet videre med Da7 og er nu i gang med indjusteringen af akseltryk fra fjedrene, så presset på alle aksler bliver ensartet. I den forbindelse blev et par af vippe-skiverne udskiftet, idet de gamle var temmelig slidte. Hele Klien-Liendnersystemet er nu fuldt genmonteret og alle
Nyt fra maskinafdelingen #40-10 11/10:
C411 stod for tur og blev trukket udenfor i den sidste aftensol for en grundig afslibning, som Christian og jeg stod for. Den sidste slibning foregik dog i mørke med håndlamper… Herefter rengøring, afdækning og maling af de første par bænke. Christian fik også malet fodplader og andre dele til