Mafd & Bafd-nyt, 21/5
Lørdagen stod en del i oprydningens tegn.Der begyndtes med hentning af paller og rammer på Brandhøj, mens græsset ved vognhal blev slået.(Et spærbart differentiale på havetraktor var vist iflg. fører ønskeligt;-) En hurtig stabling på pallereol af såvel S-togsvinduer, hejse og rammer udførtes, via menneske-kæde-metoden. Arealet udfor B3 fremstår således
Nyt fra maskinafdelingen #19-11 16/05:
Da oprangering til No3 er en vogn mindre end til Da7 og et par slidte hjulsæt trækker en roevogn ud af planen, så bød denne aften også på en del rangering og kørsel ud med vogne til Brh. Det stod Kenneth P., Carsten og et par ivrige knejte for. Carsten
Nyt fra maskinafdelingen #18-11 09/05:
Denne aften bød på en del rangering af både vogne og lokomotiver, så driftsmateriellet står klar og i rette rækkefølge til på søndag! Mon ikke osse togene ser frem til 1. køredag? Carsten, Mogens og Sven Erik stod for dette. Imens afrensede Big Ras og jeg Storebæltsvognen for rust på
Nyt fra maskinafdelingen #17-11 02/05:
Lars er nu ved ar runde det sidste af hjulene med flanger. Så skal det flangeløse hjulsæt have en afdrejning. Det bliver formodentlig lidt lettere… Kenneth P har været i gang med vogneftersyn. Dette afstedkom som vanligt en del rangering, men også afhentning af vogne ude fra hallen på Brh.
Nyt fra maskinafdelingen #14-11 11/04:
Flangeafdrejning På dagholdet fik Bo og Lars arbejdet videre på renoveringen af gangtøjet på Da7, samt beregnet og afdrejet flangerundingen på hjul 1 fra M24. Det skal foregå i en gennemtænkt arbejdsgaang for at undgå for mange omstillinger af drejebænken. Sven Erik fik sandblæst og grundmalet de sidste trædebøjler
Nyt fra maskinafdelingen #12-11 21/03:
På dagholdet fik Jørgen og Carsten skiftet pakring og samlet pallestableren. Derefter fik de løftet den midlertidige ramme med vognkassen på og fjernet vognrammen. Den er nu kørt udenfor, så afrensning og reparationsmetode kan afklares. Der er temmelig megen rust-orm flere steder. Mogens, Sven Erik og Carsten fik så varmbukket
Nyt fra maskinafdelingen #12-11 21/03:
Jørgen og Carsten havde på dagholdet fået bygget en midlertidig ramme, så vognkassen kan løftes af rammen på GM32. De blev desværre forhindret i at fortsætte arbejdet, fordi pallestabeleren ikke kunne holde gaflerne oppe. Dette problem har været set tidligere, men nu tog de fat få reparationen af denne
Nyt fra maskinafdelingen #11-11 14/03:
Siden sidste mandag har Lars påbegyndt afdrejningen af det første af M24´s hjul med 32 mm! De blå spåner fylder godt op omkring drejebænken. Sammen med Kenneth blev der lagt en plan for den fortsatte afdrejning. D13 er blevet malet 2. gang og kontakter til bagdøren, samt fræsning af ledningsvej
Nyt fra maskinafdelingen #10-11 07/03:
Dagholdets udførte arbejde… Der sker meget på værkstedet mellem hver mandag… I lørdags blev fladvognen sat på hjul og Onsdagsdrengene havde arbejdet flittigt videre på D13. Mandagens daghold havde som nævnt (se Lars indlæg) fået adskilt hjullejerne på M24 og sat første hjulsæt i drejebænken. Kenneth P besigtigede opstillingen og
Nyt fra maskinafdelingen #09-11 28/02:
Efter lørdagens rokade og løft tog værkstedet sig noget anderledes ude denne mandag, hvor melisvogn nr. 32 nu står, hvor radialboremaskinen før befandt sig. M24 højt hævet uden hjul og D13 nu i rødmalet udgave! Carsten og Jørgen gik i gang med at adskille nr. 32, hvor gulv og
Mafd- & Bafd-nyt, vinterferieudgaven
Mafd- & Bafd-nyt, vinterferieudgaven Onsdag arbejdedes videre på D13, mens Finn og jeg tog banetoget til Brandhøj for savning + transport af sveller op på gården, til brug for snarlig svelleudskift i 2 sporskifter.Dagen afsluttedes med fræsning af kvadrantklodser til Da7&Fredag besøgtes Kristian fra www.rentalok.dk , som meget prisværdigt udførte
Nyt fra maskinafdelingen #08-11 21/02:
Grundig rengøring af Stanko boremaskinen “Russeren” Lørdagen havde Carsten og Sven Erik nedvasket Stanko-maskinen og vi fortsatte med opgaven; Carsten fik repareret bremsen og påfyldt olie på bremsemotoren. Sven Erik og jeg afvaskede planet grundigt og rengjorde alle render. Carsten fik ryddet op i store dele af pallereolen og senere
Nyt fra maskinafdelingen #07-11 14/02:
Det første løft med kaffemøllerne for at placere rullerne under søjleboremaskinens fod. Efter et udmærket møde i Mafd i lørdags, blev det blandt andet vedtaget at flytte den 4 tons tunge Stanko søjleboremaskine til en placering ud fra væggen langs nitte-reolen. Dette ville frigive plads på midtersporet i værkstedet, samt
Nyt fra maskinafdelingen #06-11 07/02:
Jan og Bjarne fik malet rødt på fronten og lågerne til D13 og senere sammen med Per i træværkstedet, hvor der venter mange lister på afslibning og lakering. Carsten, jeg og Sven Erik til assistance fik fjernet “amagerhylderne”, nedkoblet gangtøjet i venstre side og fjernet bremsetrækket på M24. Der
Nyt fra maskinafdelingen #05-11 31/01:
Mogens og Sven Erik begyndte på opmåling og konstruktionen af påstigningsbøjler til togførervognene. Carsten svejsede vognbeslag og Mikkel Møller kom forbi med gamle optegnelser fra dengang vi adskilte D13. Det kan være vi kan få brug for dem, når vi skal finde ud af hvor de 112 vindueslister skal placeres.