Nyt fra maskinafdelingen #32-18 4/9:
Et større læs jern skal fra det ene sæt deplorider til det andet… Færdigt arbejde! Godt der stod et lokomotiv til lige at hvile benene… Så er ferietiden forbi og der er igen fuld bemanding på værkstederne 🙂 Dagens første opgave, som Carsten og jeg baksede med var at frigive
Nyt fra maskinafdelingen #17-18 16/4:
Bo højt til tops i gang med rengøring af skorstenen på Da7 Da7 var allerede trukket ud af den lille remise, da jeg ankom. Det var Bo som havde brugt dagen på at adskille og udtage spilddamprørene af røgkammeret, da de trænger til en omgang inden sæsonen snart starter. Det
Nyt fra maskinafdelingen #16-18 9/4:
Det flotte slutresultat efter lørdagens udskiftning af rørmuffer på vandkranen i lørdags Superfos-maskinen blev atter trukket ud tidligt på aftenen, men heldigvis er det nu længere lyst og med endnu en aftens tur med stålbørsten, så er lokomotivet snart klar til en omgang grundmaling. Kjeld har pudset løs på damprørene
Nyt fra maskinafdelingen #40-17 23/10:
Kjeld og Lars O. betragter samlingen af Lars næste fjederkurv. Motorhuset fra M23 fik lov at ligge i fred denne aften. I stedet gik første del af aftenen med at tage godt imod Kjeld, der allerede dukkede op denne mandag efter Åbent Hus-arrangementet i lørdags. Så vi må da have
Nyt fra maskinafdelingen #30-17 7/8:
Motoren på M4 kører nu jævnt og uden diesel-os. Så snart kan lokomotivet atter samles. Per og Bjarne lyttede til M4´s motor, som nu kører godt og jævnt med næsten ingen røgudvikling. Det er resultatet af den fine indsats, der blev gjort sammen med Diesel House. Det kunne man læse
Nyt fra maskinafdelingen #29-17 31/7:
Per, Carsten og Jan var allerede fra morgenstunden mødtes med Steen og Ib fra Diesel House for at genmontere det ny-planede topstykke til Bur-Wain motoren. Håbet er at det nu er helt tæt – og det ser det ud til. Montagen og justering af både topstykke og oliepumper tog det
Nyt fra maskinafdelingen #41-15 23/11:
Sne til juletog? Kan vi gemme lidt? Årets første sne faldt lørdag aften og det meste må være landet ved Hedehusene. Der var ikke ryddet på P-pladsen, andet end et par trampestier, så bilerne måtte klemme sig sammen og holde oppe ved bommen. Nogen valgte endda at gå i stedet…
Nyt fra maskinafdelingen #40-15 16/11:
M25 er nu delt i mange dele og derfor fortsatte Jan og Bjarne med klargøring til afsendelse af dynamodelene. Der blev savet et låg til dynamohus m.m. Bagefter blev motordele aftaget for rensning. På M15 fik Hans monteret endnu en byggeplade der blev tætnet og grundet før montage. Carsten arbejdede
Nyt fra maskinafdelingen #39-15 09/11:
Onsdagsholdet fik jo motoren fint ud af M25og derfor gik aftenen med at adskille generator fra motor og fordele delene på paller, så de kan blive kørt til renovering ude i byen. Der blev også arbejdet noget på No15 og de nye koblinger fik en sidste gang maling – selvom
Nyt fra maskinafdelingen #38-15 26/10:
M25 kompressionsprøve Bjarne og Per viste resultatet af den kompressionsprøve, som Onsdagsholdet havde foretaget på M25. Det er godt at kende udgangspunktet, men resultatet er skidt og forklarer tydeligt hvorfor motoren har haft startproblemer… Vi må håbe at den næste bliver dobbelt så god – men først skal motor og
Nyt fra maskinafdelingen #36-15 12/10: (og onsdag 7/10)
Onsdag aften lægges del 2 af drejeskiven Her ændres en plade til en skive 🙂 Store mængder sveller klar til afhentning Gamle sveller pakkes på deploriderne M24 efter velafsluttet prøvetur med fuldt tog (klik på fotos for større billeder) Drejeskiven fik dæk på 2. halvdel forleden aften, så nu mangler
Nyt fra maskinafdelingen #34-15 28/09:
Drejeskivens gamle træ er færdigt, men jernrammen har det fint Ved udsigten til en uge med stabilt vejr, så mødte jeg tidligt frem for at flå sidste halvdel af drejeskivens dæk af. Så jeg fik både afrenset, grundet og malet det meste af rammen i det behagelige, men dog kølige
Nyt fra maskinafdelingen #33-15 21/09:
Efteråret er kommet og det er tid at gå indendørs. Mange medlemmer gjorde det i værkstederne denne aften. Jeg havde planlagt at være udendørs ved drejeskiven, men endnu en mandag kom regnvejret i vejen.. Så fik jeg ryddet det sidste læs varer på plads i boltlageret. På M15 blev der
Nyt fra maskinafdelingen #36-13 25/11:
Mikkel har nu malet bogstaverne flot op igen. Det ser bare godt ud! Det er blevet undersøgt, om trykket kunne hæves på dyserne på M25 – men det er blevet os frarådet. Derfor kører motoren nu som den gør. Mikkel fik malet ”stafferinger” på FRICHS-motoren og på ESPHOLIN-kompressoren, så nu
Nyt fra maskinafdelingen #08-13 01/04:
Denne aften var der indkaldt til afklaringsmøde i Mafd. vedr. løsningsmodellerne for at frembringe en brugbar brændstofpumpe til M24. Der var stor enighed om fortsat at forsøge flere spor samtidigt. Fire flotte nitter; den ene undersænket for at give plads til et beslag. Vi var 11 fremmødte, der derfor ikke kom