Nyt fra maskinafdelingen #05-18 27/01:
Superfos-lokomotivet trækkes ud i solskinnet Bygningsafdelingen og Baneafdelingen havde denne lørdag indkaldt til møde kl. 10 og 11. De fleste af baneafdelingens faste folk var dog forhindret i at møde frem, da andre havde planlagt deres tid med ferier og fester – men så kunne Maskinafdelingens nysgerrige fylde de ledige
Torsdagsbilledet #145
Samme dag som Rejsegildet 13/5 og 25/5- 1979 blev der arbejdet videre med sporet mod Sølund. Målet er vel stadig at nå dertil til september?! Spændingen stiger! Når de det? De har travlt! Sporet når her rundt hjørnet, lige før krydsning med den sti, som findes i dag I baggrunden arbejdes der stadig
Nyt fra Bafd 13-1-2018
På en kold og blæsende dag bestod dagens hold i baneafdelingen af fire friske mænd. For at holde kulden lidt på afstand begyndte vi forberedelserne til årets sommersæson. Vi kørte banen igennem og erstattede julekøreplanerne med information om den kommende sommers kørsel. Inden læssede vi dog en stak pallerammer, der
Torsdagsbilledet #137
Sidst så vi M24 på vej ned ad bakken. Denne gang er vi nået til den 8. juli 1978 og sporet når næsten ned til kurven. I baggrunden ses hvad der en gang skal blive til ridebanen. Mon de når helt til Sølund inden september 1979. Tilføj billedtekst
Nyt fra Bafd 10-11-2017
Svelleudskiftningskampagnen fortsætter. Et hold på fem mand drog til Flintebjerg trinbræt, hvor vi skulle arbejde videre på strækningen, som vi begyndte på 30. september. Dagens arbejdshold er ankommet til arbejdsstedet nord for Flintebjerg trinbræt. Lars, Finn og Ole fjerner lasker, mens Steffen mærker nye sveller op med boreskabelonen. Solen skinnede
Torsdagsbilledet #135
Sidste Torsdagsbillede var man ved at etablere en skinnerampe. Denne dag, en uge senere skal lokomotivet trækkes op. M25 vejer 16 tons, så det var noget af en opgave for Pers grønne FIAT-varebil at trække op ad rampen – men op kom det ved brug af donkrafte og menneskelig råstyrke!
Nyt fra Bafd. 28-10-2017
Så blev det efterår og storm. Selvom temperaturerne stadig er høje for årstiden, fik folkene i baneafdelingen vind i håret denne lørdag. Dagens hovedopgave var at understoppe det sydlige skifte på Sølund station, der på det seneste har udviklet en ‘lunke’. Inden skulle vi dog lige have flyttet Bedford-motoren til
Torsdagsbilledet #134
Den 3. juni 1978 går et hold fra banekolonnen og ballasterer sporet med bør og skovl. Det er en noget anden og hurtigere metode, som Bafd anvender i dag… Samme dag er de maskinkyndige i gang med at se om motoren på M25 mon kan starte, men også lægge an
Efterårstur og Bafd på arbejde 21/10-17
Mens plantoget trækkes ud af remisen, så er arbejdstoget på vej ud mod Rubjerg. Med vejret som en altid vigtig parameter for passagertallet, så glædede vi os til det tørvejr, som meteorologerne havde forudset for dagen. Men måske var vejrudsigten byttet rundt for torsdag og lørdag – for en finregn
Torsdagsbilledet #133
Sidste billede først: Alle mand om bord på M24 som trækkraft på banetoget 27. maj 1978 På sidste Torsdagsbillede nærmer sporet sig kurven og T1 er banetog. På disse fotos – 20 dage senere – er banen allerede nået rundt kurven og M24, der lige er sporsat samme dag, er
Nyt fra Bafd. 07-10-2017
Der var lovet vedvarende regn det meste af dagen, og hold 1 i baneafdelingen spildte derfor ikke tiden. Vi var klar til afgang fra Hedehusgård lidt i 10, hentede stoppemaskinen på Brandhøj og fortsatte straks til arbejdsstedet, der denne lørdag lå, hvor vi sidste weekend skiftede sveller. Sporstykket skulle understoppes,
Nyt fra Bafd 30/9:
Banetogene klar til afgang – Philip og Otto står parate i den herlige efterårssol Banechefen havde udsendt en opfordring til at møde talstærkt op denne lørdag, da svellerne under overkørslen syd for kvægfolden skulle skiftes. For ikke at efterlade et ufærdigt stykke arbejde, så mødte vi derfor 11 mand på
Torsdagsbilledet #130
I Hjarnes mapper er der billedmateriale nok til mange års Torsdagsbilleder. I denne omgang sætter jeg det sammen med et af de tidlige numre af HVB-nyt, som Per Børge kom med forleden. I dette nummer fra 2. marts 1979 efterspørger Baneformanden, der dengang hed Finn Sørensen, folk til at udbygge
Nyt fra Bafd 16-09-2017
Efter en uge med en del regn, var det som om vejrguderne tilsmilede baneafdelingen på den lørdag, hvor vi skulle indlede svelleudskiftningsprojektet som vi fik midler til fra veterantogspuljen. På programmet stod udskiftning af sveller på rampen syd for Brandhøj, der fører banen op til sletten. Et pænt fremmøde sikrede
Nyt fra Bafd. 02-09-2017
Baneafdelingen var reduceret til tre mand på en lørdag, hvor vejret ellers i den grad indbød til udendørs arbejde. Første opgave var hurtigt klaret: Vi tømte to tipvogne for kløvet birkebrænde, der blev placeret forskriftsmæssigt i brændeskuret. De tomme tipvogne kom med til Brandhøj, hvor vi efter lidt rangering fik