Torsdagsbilledet #161
Dette Torsdagsbillede er taget oppe fra “bjerget” den 21. april 2003 – lige ved Naturlegepladsen – som der slet ikke var tænkt på dengang. Det viser en travl baneafdeling igang med at understoppe sporet ned mod Fem Ege. Året efter blev banenstrækningen fra Rubjerg til Fem Ege indviet med klipning
Nyt fra Bafd. 28-04-2018
Solen skinnede og nyudsprungne blade prydede træerne. Dagens opgave for baneafdelingen var at understoppe de svelleudskiftede spor på banegården foran museumshallen. Selve sporskifterne understopper vi i en af de kommende weekends med den gravemaskinemonterede ‘hopper’. Husk at der er bygningsdag på lørdag. Meld gerne din ankomst til Steffen. Kenneth og
Nyt fra Bafd. 14-04-2018
Efter forårsklargøringen sidste lørdag stod programmet i dag på svelleudskiftning på vognhalsbanegården. Skifte 112 og forbindelsen til skifte 111 skulle forsynes med nye sveller. Et hold på 7 mand incl. en af vores jyske smalsporskollegaer var mødt op til arbejdet. Nye sveller klar til ilægning efter at de gamle er
Nyt fra Bafd 07-04-2018
Så blev det forår! Skræppende grågæs, den første hvide vipstjert, kåde gråspurve, en følfod og et fint, lille hold banearbejdere med den traditionelle forårsklargøring af banen på arbejdssedlen. Dejligt solskin, men en kold blæst fra øst. Dagens arbejder startede på Hedehusgården. Mens arbejdstoget blev oprangeret, hjalp et par fra holdet
Torsdagsbilledet #153
Torsdagsbilledet: Men selvom de ikke helt nåede til Sølund som planlagt… Så nåede vi sidste side i Hjarnes 1. mappe om Industribaneklubbens første, travle år Arbejdstog, oktober 1979 Der etableres sporskifte på Hedehusgården Banekolonnen med heste i baggrunden – der hvor museumshallen nu ligger Sidste foto i Hjarnes mappe 1,
Nyt fra Bafd. 10-03-2018
Lørdag morgen kunne sne, frostgrader og frossen jord godt få almindelige mennesker til at tro, at udendørs arbejde i baneafdelingen var udelukket. Men med en lang liste af opgaver, havde vi adskillige, der godt kunne udføres på en dag som denne. Fire mand afgik fra Hedehusgård st. incl. en gammel
Torsdagsbilledet #152
(Se: Torsdagsbilledet #130 her >) Torsdagsbilledet kan i dag godt afsløre, at helt til Sølund nåede banekolonnen ikke inden det tilstræbte tidspunkt, som skrevet i HVB-nyt… Men de er nået langt og forberedelserne til det næste stykke godt i gang – og der er en hel del mere arbejde i
Nyt fra maskinafdelingen #13-18 05/03:
Dagens snefald gik lige til skinnekanten denne aften Efter en vellykket og veloverstået generalforsamling, så var det tid at fortsætte de mange igangværende projekter, så der kan blive plads til de næste… På Superfos-maskinen var der stadig masser af gammel maling at fjerne og det blev lettere efter at Kjeld
Torsdagsbilledet #151
På sidste Torsdagsbillede nød vi udsigten, men denne gang skal der mere fart på. Vi skal jo se om banekolonnen når til Sølund som planlagt. Derfor arbejdes der denne septemberdag i 1979 med understopning af sporet. Det foregik den gang med en håndholdt vibrermaskine. Det var hårdt for ryggen og
Torsdagsbilledet #150
På denne uges Torsdagsbillede skal vi sammenligne med udsigten fra mindestenen den 25. august 1979 og så næsten 40 år senere, den 20. januar 2018. Der er jo sket lidt med træhøjden og så ville det ejheller være muligt at se banetoget, der er på vej op ad bakken, hvis
Nyt fra Bafd. 17-2-2018
Efter et par dage med kulde og en smule sne, var lørdagens vejr baneafdelingen mildt stemt. Et anseeligt hold var samlet til dagens arbejde, der foregik på vognhalsbanegården. Sporviften foran vognhallen blev bygget i 1994-95 og svellerne vi dengang havde til rådighed var ikke de bedste. Derfor tager vi nu
Torsdagsbilledet #149
Sidste Torsdagsbillede blev der kørt “Gør-det-selv”-særtog, men der blev også arbejdet: Sådan et spor understopper jo ikke sig selv. Her udkøres der ballast på strækningen op mod Sølund den 16. juni 1979. Banetog med M24 Ballasttog med M2 Ballasttoget – i baggrunden Poulsens grusgrav. Man skulle betale for gruset…
Nyt fra Bafd. 10-2-2018
På en kold lørdag med frost i jorden var der ikke mulighed for svelleudskiftning. I stedet tog vi til Brandhøj og arbejdede på flere fronter. Vi arbejdede i to hold. Et hold tog sig af læsning af resterne af en bunke nøddesten og et andet hold lokaliserede tipvognsunderdele og skinner
Torsdagsbilledet #147
Den 9 juni 1979 er baneafdelingen kommet godt rundt om hjørnet. Et arbejdstog med M2 er på vej ned ad rampen. Man kan se, at der stadig er grusindvinding langs sporet. Det er Poulsens grusgrav.
Nyt fra bafd. 27-01-2018
Dagens program blev fløjtet i gang med to aktivmøder på Hedehusgården. Første møde foregik i bygningsafdelingen hvor der blev kommenteret på 2017’s program. Derefter blev der opstillet en ajourført etapeplan for de kommende år og et arbejdsprogram for 2018. Mødet sluttede før tid og det gav de fremmødte tid til