Nyt fra Bafd 10-11-2012
Efter den store succes med svelleudskiftningen forrige lørdag var fremmødet i lørdags noget begrænset. Da der desuden skulle afholdes Maskinafdelingsmøde midt på dagen, valgte vi at arbejde videre på Brandhøj. I løbet af dagen fik vi gravet sporkassen ud til det meste af det kommende spor 108, som fører direkte
Bafd 3. november: 100 sveller skiftet!
Rekord-holdet: 100 sveller skiftet på en dag! I løbet af november planlægger vi at udskifte en mængde sveller på banen, og til det formål ankom der for 1½ uge siden 300 stk nye sveller. I dag var der samlet et større hold og ambitionen var 60 sveller udvekslet på én dag. Det
Bafd.-nyt, 27-1012′
Efter et par gode indendørs værkstedsdage tors-fredag, faldt det så heldigt at netop lørdagsvejret tog sig godt ud for årstiden, ved snigpræmieren på svelleudskiftningskampagne 2012. Trods nogle afbud mønstredes et hold på 7 mand, og efter lidt omrangering på Brh. efter energivogn og et læs nye sveller, var vi klar til opstart på Slettens nordlige del, umiddelbart efter kvægristen. Udskiftning af
Nyt fra Bafd 29-9-2012
Lørdag byggede vi videre på sporskiftet foran vognhallen. Glidepladerne til tungerne blev monteret, og vi brugte en del tid på retning af tungerne. De har tilsyneladende været udsat for adskillige opskæringer gennem tiden, for de var temmeligt skæve. Tungerne blev lagt på plads og der resterer nu kun lidt tilpasning
Nyt fra Bafd 22-9-2012
Med højt humør kørte vi lørdag formiddag ned mod vognhallen på Brandhøj. En kraftig regnbyge kølede hurtigt arbejdsholdet af, men vi lod os ikke slå ud af dette og rykkede hurtigt det planlagte arbejde indendørs. Claus og Mads tog sig af lidt betonudstøbning i forbindelse med skydebrograven mens Finn, Lars,
Nyt fra onsdags Mafd. & Bafd 19/9:
På Mafd.-siden arbejdede Per Børge og Bjarne videre med topstykkerenovering for M15’s motor. Den oprindelige hovedbolt for ophæng af Bafd’s nye 4-benede “halve edderkop -understopper” – mellem ophæng og fæstet for lynskifte – var udtjent, så Ole slog gevind i ny passende bolt herfor. Samtidig fik jeg drejet nye, radius 2mm
Nyt fra Bafd 15-9-2012
Efterårsvejret viste sig fra sin gode side, da vi lørdag arbejdede på sporene foran vognhallen på Brandhøj. Hvis det fortsætter sådan, skal vi nok nå langt i løbet af de kommende par måneder. Lørdagens arbejde bestod i bygning af det sidste sporskifte foran vognhallen. Det er en omstændig proces, men vi fik tildannet
Nyt fra Bafd 8-9-2012
I lørdags forsatte vi ved bygningen af de sidste sporskifte foran vognhallen på Brandhøj. Vi fik fundet skinner frem, skåret dem til og boret de nødvendige laskehuller mv. så alt er klart til montage næste lørdag. Afslutningsvis fik vi forlænget rørunderføringen ved vejen på vestsiden af hallen. Steffen Sporskiftet og sporet bag
Nyt fra maskinafdelingen #32-12 03/09:
Låget af og en hilsen dukker op! En hilsen fra Morten, der desværre afgik ved døden sidste vinter og Lars, der ikke længere er aktiv i klubben. Jan og Per fik løftet ”låget” af gearkassen på M15 og en sidste hilsen fra Morten dukkede op fra den gang for 20 år siden,
Nyt fra maskinafdelingen #31-12 27/08
Redacteuren tilbage fra ferien… Afrensning af rampebeslag Tak til Lars, der vikarierede på Bloggen i min ferie. Denne aften fik Lars drejet et par større ruller til Storebæltsvognens forreste bogie for at få den stabiliseret bedre, når gravemaskinen arbejder fra vognen. Jeg afrensede og grundede rampebeslagene, så vi snart kan
Nyt fra Bafd 25-8-2012
Forrige lørdag blev præget af forberedelserne til og afholdelsen af en vellykket grillfest, så der blev ikke udført så meget på banen. Lidt reperation af et låsebeslag til en port i vognhallen på Hhg samt en kraftig rydning af buske ved banens absolutte nordlige endepunkt blev det dog til. I lørdags var der anderledes
Nyt fra Bafd 11-8-2012
I går fik vi slået den sidste del af banen med slagleklipperen og nogle strækninger fik sågar en ekstra behandling, hvorefter de nærmer sig golfbanestandard mht. jævnhed. Kenneth havde på utallige opfordringer medbragt intercom udstyr, hvorved slagleføreren og lokomtivføreren kunne koordinere indsatsen på trods af to brølende dieselmotorer indenfor ca. 3
Nyt fra Bafd 4-8-2012
I dag fortsatte rydningsarbejdet langs banen. I retningen fra Hedehusgården til Fem Ege station fik vi slået hele strækningen med slagleklipperen og resultatet ser ganske flot ud. Dagens oprangering fremgår af billederne nedenunder. Slagleklipperen bemandet med Kenneth og Lars kørte forrest, hvorefter jeg, Peter og Jørgen gik bagefter med buskrydder,
Bafd.-nyt 28/7-12′
Efter længde-tilpasning af stempelstok-ende, på den nye cylinder for slagleklipperens drejebevægelse blev klaret i ugens løb, oprandt endelig længe ventede test-dag. Omend ikke alle var lige frisk fremmødte, startede dagen dog fint;Kenneth og Peter fik udskiftet FM-radioen i gravemaskinen, mens jeg lagde Ø12 hul ud i den nye, Ø25-cylinderstok, således denne kunne samles
Bafd.-nyt 21/7
Lørdag tog Finn, Arne, Kenneth og jeg på banen, hvor aktiviteterne bestod i opfølgning af sidste turs græsslåning af perroner, denne gang ved slåning af græsset op til alle perroner-forkanterne med plæneklipperen, da plænetraktoren ikke kan klippe helt herop til.Områderne omkring alle sporskiftebukkene ryddede Arne for højt græs med buskrydderen. Da kameraet ej var husket, linkes i stedet ( / for de der ikke