Nyt fra maskinafdelingen #26-16 01/08:
Peter damprenser og M30 er på vej ud i hallen… M30 står og tørrer efter sin afrensning. Sumpen er vendt tilbage til M25 motoren og ser stadig ud til at holde tæt. Carsten fik afrenset M30 med damprenseren, så vi kan få malet undervognen og bagefter gav
Torsdagsbilledet #67
Det er sjovt at være på træf (2) Niels Peder Pedersen, Ole Bredberg og Peter Hein på bagperronen…Over 20 IBK-medlemmer deltog i 2003 på et helt fantastisk træf hos WEM Waldeisenbahn Muskau, der ligger nordøst for Dresden. IBK deltog igen med stor fornøjelse på deres feltbanetræf i 2012. Fotos: Leif Ulrich Johannsen Se
Nyt fra maskinafdelingen #22-16 04/07:
Mens jeg gav vugge og bundstøtte fra No3 en omgang sort, så fortsatte Anders og Carsten på det højre trinbræt til M30. Det er endeprofilerne, der arbejdes på. Efter den sorte maleopgave var klaret, så gik turen til vognhallen, hvor arbejdet med endevæggen lige skulle afsluttes ved at montere de
Torsdagsbilledet #65
Vi er stadig på tur med IBK d. 22. februar 1976, efter besøget på Vanløse Teglværks bane gik turen, med et pitstop for dagens ret på en hyggelig kro, til Skjoldenæsholm hvor SHS var ved at etablere sig. Derefter blev kursen sat mod Hedehusene hvor H+H Stenindustri kort tid
Torsdagsbillede #64
I sidste uge hilste vi på T1 på Vanløse Teglværks bane d. 22. februar 1976 (ikke januar som det fejlagtigt var angivet). På dagens billede, som er taget samme dag og samme sted, ses foreningens første formand Svend Rasmussen i gang med at fælde et træ, det står lige lovlig
Nyt fra maskinafdelingen #18-16 30/05:
På en dejlig sommeraften var der lidt stille på værkstederne, men Per og Bjarne fik dog M25 motor samlet så langt, at der nu blot skal gøres klar til en prøvestart på motorværkstedet. Der skal blot påfyldes olie, samt tilsluttes midlertidig brændstoftank og kølevand. Carsten fik næsten samlet det ene
En stoppemaskine…
Som nybagt sekretær har jeg nu fået adgang til vores ibk-mailboks og der kommer usædvanligt meget spam – men der ankommer nu også forskellige, sjove info og salgsmails. I dag ankom så denne mail fra CFG Railway products. De sælger denne lille stoppemaskine, som jeg ikke helt kunne stå for 🙂
Svelleudskiftning i Frankrig og Wales
På HVB har vi igennem den seneste tid arbejdet med udskiftning af gamle sveller. Også andre steder i Europa har smalsporede veteranbaner været beskæftiget med den slags. Vi har af vores kollegaer i Frankrig og Wales fået lov til at vise nogle billeder af deres indsats. Det er interessant at
Byggevejledning til en Rundremise :-)
Kenneth P har sendt dette link med en byggeanvisning som man let kan følge, hvis man lige skal til at bygge den rundremise vi så ofte har talt om. Men dernede i Frankrig gør de altså noget ved sagen 🙂 Se mere her > Til tilhængere af rundremiser se link til
Hilsen fra South End, Themsen, England
En lille hilsen fra England, hvor jeg var ude at køre på en 2 kilometer lang 914mm bane ud til South End pier – angiveligt verdens længste.Der kom derfor ikke nyt fra mandagens mafd sidste uge fra min hånd; godt Lars var vikar ? Dagen var desværre fuldstændig tåget, så
OBS: 25. Internationales Feldbahntreffen, 09. bis 11. Oktober 2015
Så er det snart tid for det årligt tilbagevendene internationale begivenhed: Feldbahntreffen 25. Internationales Feldbahntreffen, 09. bis 11. Oktober 2015 I år foregår det ved Musee des Transports de Pithiviers – Pithiviers, Frankreich noget syd for Paris. Flere medlemmer overvejer at deltage. Der er dog ikke koordineret en tur endnu. (tal sammen) Foreningens
Sommerferiehilsen fra Mønsted Kalkgruber
En lille collage fra familiens tur mandag til Mønsted Kalkgruber, der har fået denne fine 600 mm bane anlagt af Alan Keef for 4.5 mio. Banen åbnede for gæsterne august 2011 og er 550 meter lang med et fald på 6%. Lokomotivernes design er inspireret af den oprindelige banes Pedershaab
Metrogennembrud til Hovedbanegården
Mens vi bygger baner over jorden, så brød Metroen igennem til stationen på Hovedbanegården: i torsdags…
Festiniog and Welsh Highland Railway Photo Charters – November 2014
Kenneth P har fundet dette helt nye og temmeligt dejlige link til Youtube fra Festiniog and Welsh Highland Railway Photo Charters – November 2014 Der er lidt flere bakker, lidt flere lokomotiver og lidt længere strækning end i Hedeland… Se filmen og drøm! Men husk at vågne op til på
Nyt fra maskinafdelingen #30-14 4/8:
Redacteuren på Drässincykling vid Björnstorp Vikaren udeblev sidste mandag, hvor jeg holdt fri med lidt skinnecykling i Sverige, men det betød vist ikke så meget, da de fremmødte holdt varmefri; der var 35 grader i værkstedet så det blev Slyngelkrogen i stedet… 1684 påføres trætjære indvendigt Denne aften fik jeg