Støtte fra NORDEA-fonden til kedeludskiftning på 86.000 kr. (2015)
Det fine, 3-koblede damplokomotiv No.3 med kælenavnet “Vildmosen” blev sat fuldkommen i stand over en 12-årig periode og blev indviet i 2008.
Desværre var kedlen kun renoveret og efter nogen års drift blev det klart, at den originale kedel fra 1921 begyndte at vise tegn på utæthed og derfor blev der straks iværksat et omfattende arbejde for at kunne udskifte med en nybygget kedel. Det er et omfattende arbejde, som blandt andet omfatter at finde en kedelfabrik, der har de nødvendige kompetencer til at projektere og fremstille en kedel til et damplokomotiv i høj kvalitet og til den rette pris. I januar 2014 modtog vi et fint tilbud fra den tyske kedelfabrikant Lonkwitz. De var blevet os anbefalet af et par tyske veteranbaner, som havde været godt tilfredse med pris og kvalitet. Tilbuddet lød på 55.000 Euro, hvilket er mange penge for en klub som vores.
Vi ansøgte derfor en række fonde og var så heldige, at Nordea-fonden igen tilbød at hjælpe os med at støtte udarbejdelsen af tegningsmateriale m.m. med 86.000 kr. Forudsætningen for udbetalingen var naturligvis at vores egenfinansiering af restsummen var på plads. Som forening har vi løbende opsparet midler til netop denne type projekter i vores kedelfond og således kunne vi let dokumentere at projektet var finansieret. Vi fik således tilsagn marts 2014, hvorefter Lonkwitz udarbejdede en tidsplan. Det egentlige arbejde på værkstedet kunne derefter gå i gang. Kedlen blev afmonteret og sendt til Lonkwitz, så de kunne foretage præcise opmålinger på den originale kedel og sammenholde det med de oprindelige tegninger. Der er dog den forskel, at den oprindelige var nittet, mens den nye er svejset, hvilket der skal tages højde for. Efter en del teknisk udredning, så blev kedlen sat i produktion og i januar 2016 så den sådan ud ved vores kontrolbesøg:
Den nye kedel ankom kort efter til Hedehusgården. Derefter gik det tidskrævende arbejde med at bygge røgkammer og genmontere alle dele. Dette arbejde blev afsluttet i april 2017, sådan at “Vildmosen” kunne deltage i HVB´s 40 års jubilæum på fineste vis og køre resten af sommerens tog.
Støtten fra Nordea-fonden gjorde det muligt at gennemføre dette dyre projekt på så forholds kort tid.
Tak til Nordea-fonden for støtten.