Industribaneklubben

Tilbage             Fotogalleri     Medlemmernes øvrige                 

Klik på billederne for at se dem i bedre kvalitet og større format
Ved brug af billederne skal angives kilde: www.ibk.dk
 

         
         
         
       

 

         
M 25 sporsættes af klubbens medlemmer d. 17.06.1978, M24 hjælper til.   M24 og 25 på sporet, ud for det sted hvor vognhallen ligger i dag.
M25 under sporsætning 1978   M25 1978
Ved det 12. internationale feldbahntref, afholdt på HVB i efteråret 2002, kørtes med mange forskellige tog til ære for fotograferne. Roebanemateriel fra Blovstrødbanen var fragtet til Hedeland i anledning af træffet, hvilket gav mulighed for længere tog.   M25 med klassisk roetog 2002
Da7 og B4 med roetog efteråret 2002.

Motiver som disse kunne opleves  i 2/3 dele af det forrige århundrede.

  M2 med tipvognstog 2002
Da7 og B4 efteråret 2002.   Da7 og B4 med roe- og melisvogne, efteråret 2002.
M23 forlader Rubjerg station   M25 og sommertog ankommer til Brandhøj
Da7 i Hedelands dejlige omgivelser.   Baneafdelingens gravemaskinefører,
bedre kendt som Mr. SALTA.
Da7 med et af vinterens juletog   1.1.... 700 mm. spor langs lergraven.
M24 under indsdamling af optændingsbrænde til damplokomotivet.   Bygning af de nye personvogne. En del af vognsjakket tester miljøet i kupeerne.
De kommende medlemmer er taget på prøvetur.   Da 7 i med et af sommerens tog ved fiskesøen nedenfor skibakken.
Da7 ankommer til Plantagen trinbræt med et af årets populære juletræstog på en solrig frostklar 18. december 2005. Da 7 i sporene foran vognhallen på Hedehusgård station. Da 7 kørte på roebanerne på både Fyn og Lolland i sine aktive år fra 1921 til 1966. Sommeren 2004.
Da 7 arbejder sig stødt og roligt op gennem slugten. I forgrunden ses overkørselsanlægget umiddelbart før Plantagen trb. med et juletræstog i 2005.   Det super gode vintervejr gjorde at mange publikummer lagde vejen forbi HVB søndag d. 18. december.
Da7 er løbet om og er klar til afgang fra Fem Ege station 18. december 2005.   M24 holder klar til afgang på Hedehusgården december 2005
Dampen hænger i den frostklare morgenluft. Da 7 rangerer i sporviften foran vognhallen.    Da7 på plantagen trinbræt.
Et vue gennem den pyntede rude i kiosken. Stationsbestyreren har pyntet al disponibel vinduesplads.   Solen er på vej ned bag skibakken, Da7 med det sidste tog mod plantagen, lørdag d. 17 december 2005.
Miljø foran værkstedet inden damperen køres i hus.   Orebo teglværk, JWE lok. Se tekst herunder.
Odden Stenværker. Dampgrave-maskine og sorterer med transportør. 600 mm. sporvidde - kulvogn til gravemaskinens forsyning ses i forgrunden. Mandskab er i færd med at klargøre til sporlægning for gravemaskinen der kørte på skinner. Trundholm Lok. Arkiv.   Orebo teglværk. Åge Nielsen på et af værkets to JWE-lok (et af dem er bevaret hos IBK medlem). Billederne er taget omkring 1940 efter påmontering af Vulcan-gasgenerator.
 

M24 rangerer under roe-kampagnen på sukkerfabrikken i Nakskov 1966, JBD.

  KM-lok på Asnæs Teglværks bane til lergraven. Fotoet skulle være optaget mellem 1952 og 1954. Bemærk det hjemmebyggede førerhus og de forhøjede tipvogne. To gravemaskiner i graven, bl.a. en sjov hjul-maskine med gribegrab. Trundholm Lokalhistoriske Arkiv.
M25 og M25 i forspand, på den sidste officielle køredag i sæson 2004.    

Manometeret i Da7

M12: Kastrup Maskinfabrik A/S nr. 85, 1943,  med ballasttog.   M 12 med ballasttog på dæmningen før fem Ege station
Der fyldes stabilgrus i bund- og sidetømmertipvogne. Maskinen er M12.   Else der stammer fra cementfabrikkerne ved Mariager, stod i mange år på en legeplads i Aalborg. Else aflæsses her på Hedehusgården.
M23: Deutz 56320, leveret til Rørdal cementfabriks i Aalborg 1956, med plantog på banen.   Da 7 med tog, sommeren 2003.
HVB’s stærkeste motorlokomotiv, dieselelektriske M 25, leveret til sukkerfabrikkerne af Frichs i Aarhus, afgår med persontog fra Hedehusgård station. HVBs vognhal ses til højre. HVB’s østtyske stoppemaskine,  er her efter en  større ombygning,  i arbejde på Fem Ege st.
Stadig i tjeneste – Pindstrup Mosebrugs bane i Fuglsø Mose. Lokomotivet er formentlig bygget i starten af 30’erne af Vemb Automobilværksted. De gamle rør tages ud af kedlen fra O&K 7459/1921 i HVB’s værksted. Siden billedet blev taget er bygningen isoleret og forsynet med oliefyr.

Aktive medlemmer i gang med sporlægning ved km. 0,5. Det nye 22 kg. spor erstatter det i 1978 anlagte spor med spinkle 12 kg. skinner. M 24 tilbage i drift efter mere end 20 års stilstand. Fem Ege station august 2004.
 

Fotos: IBK medlemmer og TLA:Trundholm Lokalhistoriske Arkiv. Ved brug af billederne skal angives www.ibk.dk som kilde!